Hodnocení recenzenta

Velikost, hmotnost, skvělá výbava, jednoduchá obslužnost a ověřený výrobce jsou asi ty nejsilnější argumenty pro pořízení právě tohoto modelu. Pokud hodně cestujete, nemáte prostor pro objemnou bagáž a nechcete se moc zabývat následnou postprodukcí, jste zde na správné adrese.

9
Hodnocení recenzenta

Po rozbalení, návodu na zprovoznění, instruktáži jak na Mavica nebo článku s dalšími potřebnými informacemi prostě musí následovat recenze DJI Mavic Pro Fly More Combo. Všichni již víme, že se jedná o oblíbenou skládací kvadroptéru, která je schopna natáčet videa až do rozlišení 4K. Je její obliba oprávněná nebo se jedná o přeceňovanou hračku pro finančně nestrádající? Nejen na tuto otázku si dnes odpovíme. Pohodlně se tedy usaďte a přečtěte si naší skutečnou recenzi založenou na reálných zkušenostech a nikoliv jen vlastními slovy přepsané marketingové materiály něčeho, co jsme neměli v rukou.

Ještě bychom rádi poděkovali oficiálnímu DJI Storu za poskytnutí stroje ke vzniku této recenze DJI Mavic Pro Fly More Combo.

Recenze DJI Mavic Pro Fly More Combo

Jak šel čas s DJI Mavic Pro

28. září 2016 byl Mavic oficiálně představen. Následovala různá porovnání s GoPro Karma a nevynechali jsme ani oblíbený článek s 10 věcmi, které bychom o něm měli vědět. Některé srovnávače cen a nebo prodejci uvádí, že se v současnosti jedná dokonce o nejprodávanější model koptéry vůbec.

Obsah balení a jeho popis

Kompletní soupis standardního balení i verze Fly More Combo můžete již klasicky najít ve výše zmíněném unboxingu. Proto se nyní budeme více věnovat popisu jeho jednotlivých součástí.

Standardní balení

  • DJI Mavic Pro (nasazený akumulátor, vsazená paměťová karta 16GB, 2 vrtule ze 4, aretace gimbalu, krytka kamery a silikonová krytka krytky)
  • ovladač
  • síťový kabel
  • napájecí trafo
  • propojovací kabel microUSB – USB
  • kablík pro připojení telefonu nebo tabletu microUSB
  • kablík pro připojení telefonu nebo tabletu USB-C
  • kablík pro připojení telefonu nebo tabletu Lightning (je již zapojen v ovladači)
  • 2x sada vrtulí ve dvou pytlíkách
  • návod (odkaz ke stažení v ČJ zde), příručka pro rychlý start, čtení o akumulátorech, bezpečnostní pokyny, DJI Care Refresh a soupis obsahu balení (v EN, DE, ES, FR, IT, NL, PT a RU)

Ovladač

Prvním rozdílem oproti většině předchozích modelů ovladačů od DJI je v barvě. Tento je totiž šedo-černý. Další rozdíl je v uchycení vašeho mobilního zařízení. To se v tomto případě upíná mezi z dolní části vyklápěcí úchyty. Jejich rozpětím je tak ale limitována velikost použitého mobilu. Tloušťka může být v rozmezí 6,5-8,5 mm a délka až 160 mm. Také je změnou to, že nyní máte displej vašeho mobilního zařízení směrem k sobě, tedy pod ovladačem. A asi největší změnou je přítomnost vlastního černobílého displeje, který zobrazuje všemožné stavové informace. Díky němu je pak let samotný a orientace v prostoru jednodušší, pokud nepoužijete připojení mobilního zařízení. Podporované porty jsou microUSB (Type-B), USB (Type-C) a Lightning.

Kvalita přenosu obrazu skrze připojený ovladač lze přepínat mezi hodnotami [email protected][email protected] Skrze Wi-Fi je to [email protected] a do brýlí DJI Goggles [email protected] nebo [email protected] Latence tohoto přenosu je na úrovni 160 – 170ms. Připojitelná zařízení jsou podporována s operačními systému iOS 9.0 a novější a Android od verze 4.1.2. Uživatelé Windows Phone mají stále v tomto smyslu smůlu.

!TIP – Existují různé držáky, které umožňují uchycení i tabletů.

Až na některá tlačítka je rozmístění ovládacích prvků stejné jako v případě DJI Phantom 3 A a P, Phantom 4 i Inspire. Liší se umístění tlačítka Power, Pause a RTH. To  znamená že základní ovládací prvky jsou na svém obvyklém místě. Na čelní straně jsou primárními prvky páčky pro ovládání letu. Vpravo nahoře je tlačítko „Power“ sloužící k zapnutí/vypnutí/zjištění stavu nabití akumulátoru. Vlevo nahoře je tlačítko RTH, po jehož stisknutí a podržení se začne Mavic vracet na místo označené jako Home Point (automaticky místo vzletu). Vpravo od levé ovládací páčky nalezneme tlačítko „Pause“, které pozastaví nebo opět spustí například naprogramovanou misi. A vlevo od pravé ovládací páčky je umístěno pětisměrné tlačítko, které lze naprogramovat.

Na pravém boku je posuvný přepínač pro změnu režimu ze standardního (P) na sportovní (S) a zpět. Tuto funkci je ale nutno aktivovat v nastavení v aplikaci DJI GO 4. V pravé zadní části je kolečko pro nastavení expozice a tlačítko pro focení. Vzadu uprostřed jsou vyklápěcí antény a vlevo je tlačítko pro pořizování videozáznamu a naklápění kamery na gimbalu. Na levé straně je microUSB zdířka pro připojení vašeho mobilního zařízení nebo nabíjení integrovaného 2S akumulátoru s kapacitou 2970mAh, který vydrží s jistotou na 4 nabití trakčních akumulátorů. Ve spodní části je klasický USB port například kvůli možnosti připojení mobilu nebo tabletu s jinak umístěným konektorem, než ve spodní části uprostřed. Připojené mobilní zařízení je nabíjeno z integrované baterie. Ve spodní části jsou také umístěna dvě programovatelná tlačítka. Vpředu i vzadu jsou pak mřížky pro lepší cirkulaci vzduchu kvůli chlazení a také zvukovou signalizaci.

!TIP – Před letem vždy ověřte stav nabití tohoto akumulátoru, případně dobijte.

Uvnitř se nachází motůrek, který umí poměrně silně vibrovat a také hlasitý pípák, jenž bude náležitě hlasitě upozorňovat vás i širé okolí například na vybíjející se akumulátor.

Ergonomie je na skvělé úrovni a design působí líbivěji, než u předchozích modelů.

Akumulátor

Inteligentní letový akumulátor je umístěn na zádech Mavica, díky čemu nehrozí samovolné vypadnutí při správném zajištění. Na jeho horní straně je tlačítko při krátkém stisku sloužící k ověření stavu jeho nabití nebo při krátkém a následně dlouhém stlačení zapnutí/vypnutí dronu. Na bočních stranách jsou 2 tlačítka pro vyjmutí z těla koptéry. Nic se nekříží, výrobní přesnost je na skvělé úrovni a tak lze velmi snadno vyjmout a opět vsadit zpět. Jedná se o tříčlánkovou jednotku pracující s napětím 11,4V s kapacitou 3830mAh. Je vyroben technologií Li-Pol, váží 240g a dokáže v sobě uchovávat až 43,6Wh energie. Tyto akumulátory jsou mimo jiné vybaveny funkcí automatického vybíjení při nepoužívání. Standardně je nastaveno, že po 10 dnech nečinnosti se akumulátory vybijí na 65% jejich kapacity, což má pozitivní vliv na jejich životnost oproti uchovávání v plně nabitém nebo vybitém stavu. Tato hodnota se dá nastavit v ovládací aplikaci DJI GO 4.

!TIP – Nezapomínejte na aktualizace firmwaru každého jednoho akumulátoru.
!TIP – Před letem vždy ověřte stav nabití tohoto akumulátoru, případně dobijte.

Nabíječka

Síťový adaptér pro nabíjení se skládá ze tří částí. První je přívodní síťový kabel s délkou 30cm. Druhou částí je 50cm dlouhý USB – microUSB kabel, kterým se nabíjí ovladač nebo také slouží k datovému propojení PC-ovladač a PC-Mavic například pro účely aktualizací. Poslední částí je trafo s kabelem zakončeným konektorem o celkové délce 61cm pro nabíjení trakčních akumulátorů. V tomto zdroji jsou 2 USB porty, kterými dokážete zároveň dobíjet ovladač a například vaše mobilní zařízení (max. 2A). Výstupní napětí je 13,05V, proud 3,83A a výkon 50W.

Koptér

Tělo

Ve složeném stavu měří 83mm x 83mm x 198mm, diagonála rozloženého je 335mm a vzletová hmotnost činí 734g bez krytky kamery a 743g s ní. Opravdu se vejde do větší kapsy. V předu nad kamerou po stranách jsou umístěny optické snímače systému VPS pro hlídání vzdálenosti od překážky. Další dva jsou umístěny ve spodní části na břiše a mezi nimi jsou ještě dva sonary. To vše napomáhá jistějšímu letu například bez přítomnosti GPS, pro bezpečné přistávání a podobně. Jejich funkčnost je omezena vertikální i horizontální vzdáleností a to od 0,3m až do 15m. Také fungují až do rychlosti 36km/h a při světle nad 15Lux. Jednobarevný povrch bez jakékoliv členitosti jim však neprospívá.

Na pravém boku pod krytkou najdeme přepínač pro řízení ovladačem nebo skrze Wi-Fi připojení vašeho mobilního zařízení. V těchto místech je také slot pro paměťové karty microSD až do velikosti 64GB a s Class10 nebo UHS-1 minimálně, které se zasouvají opět kontakty směrem nahoru. K datům na paměťové kartě se dostanete mimo jejího vyjmutí též tak, že vycvaknete krytku na levém boku, propojíte dodávaným microUSB – USB kabelem s PC a zapnete Mavica. Formátování paměťové karty probíhá skrze menu nastavení kamery v aplikaci DJI GO 4.

!TIP -Před zapnutím VŽDY sejměte aretaci kamery a gimbalu, hrozí destrukce motorů.

Mavic se svým ovladačem komunikuje pomocí technologie OcuSync na frekvencích okolo 2,4GHz. V našich podmínkách má dosah v nezarušené oblasti až 5km. Tyto stroje totiž díky integrovaným pozičním systémům ví, kde jsou a díky tomu upravují sílu vysílače. Například v USA je tento parametr udáván hodnotou až 7km. Komunikační antény jsou umístěny v předních nohách pod střídavými motory. Na motory se pomocí opět plastových unašečů nasazují skládací vrtulky, které se sice teoreticky nemusí manuálně rovnat, ale raději to děláme, protože vibrace při jejich roztažení motorům určitě zrovna neprospívají. Osvětlení je zajištěno barevnými LEDkami vpředu pod motory a jedna je vzadu uprostřed. Tyto neslouží jen k lepší orientaci, ale též k vizuálnímu sdělení informace o stavu v některých případech. A lze se podle nich orientovat i na poměrně velikou vzdálenost (v závislosti na stavu vašeho zraku).

V případě přepnutí do Wi-Fi módu a ovládání jen skrze mobilní zařízení je dosah signálu do vzdálenosti 80m do dálky a do 50m výšky.

Kamera, gimbal a obraz

Kamera je i u tohoto modelu zavěšena na tříosém stabilizovaném závěsu (gimbalu). Její snímač je typu CMOS o velikosti 1/2.3” a rozlišení 12,35Mpx (efektivních). FOV pak činí 78,8°. Rozsah ISO pro video je 100-3200 a pro foto pak 100-1600. Rychlost závěrky má rozsah 8s -1/8000 s. Rozlišení snímků je 4000 x 3000px a ukládají se do formátů JPEG a nebo DNG. Video lze natáčet o rozlišení a snímkové frekvenci C4K: 4096×2160 24p, 4K: 3840×2160 24/25/30p, 2.7K: 2720×1530 24/25/30p, FHD: 1920×1080 24/25/30/48/50/60/96p a HD: 1280×720 24/25/30/48/50/60/120p. To je pak možné ukládat do souborů typu MP4 nebo MOV (MPEG-4 AVC/H.264). Maximální datový tok videí je limitován hodnotou 60Mbps. Podporovaný souborový systém je FAT32 (≤ 32GB) a exFAT (> 32GB).

Další příslušenství

Ve standardním balení pak ještě nalezneme náhradní pár skládacích vrtulek, které jsou zabaleny ve dvou látkových pytlících.

Přítomny jsou ještě výměnné kablíky k ovladači, díky kterým připojíte nejen zařízení s portem Lightning, ale taktéž microUSB a USB Type-C.

Fly More Combo

  • 2x akumulátor
  • 2x sada 2 vrtulek
  • nabíjecí hub
  • nabíječka do 12V zapalovače vozu
  • redukce konektoru baterie na USB
  • brašna

Je otázkou, zda se každému hodí obsah tohoto balení, které podstatně navyšuje kupní cenu. S postupem času pozoruji, že některé věci nepoužívám a jiné nejsou tak praktické, jak bych očekával. Proto každému doporučím zamyslet se, co od toho očekává a zda by mu nehodilo jiné příslušenství.

Náhradní akumulátory

Jedná se o standardní akumulátory. Ty jsou shodné s tím, který dostanete ke koptru. V tomto Combo setu je dostanete dva. 

Nabíjecí hub

Zdola tohoto plastového nabíjecího hubu připojíte konektor standardní nabíječky, otočíte a položíte. Na každé ze stan je jeden port pro připojení akumulátoru a tak sem můžete připojit až 4 baterky. Protože se ale k nabíjení používá základní zdroj, nedochází k současnému ani rychlejšímu nabíjení všech připojených akumulátorů. Jsou nabíjeny postupně.  

Dva páry náhradních vrtulek

Dva páry náhradních vrtulek jsou opět stejné s těmi, které dostanete v základním balení jen s tím rozdílem, že nejsou uloženy v sametových pytlících ale v papírových krabičkách.

Autonabíječka

Tato nabíječka je napájena ze zásuvky zapalovače vozu a je vybavena ochranou nízkého napětí akumulátoru automobilu, takže by nemělo dojít k vybití do takového stavu, že vůz již nenastartujete. Také je vybavena ochranou proti přehřátí a tak odpojí napájení v případě přehřívání zásuvky zapalovače. Její výstup je napětí 13.05V, proud 6A a výkon 78W, což nabije akumulátor podle stavu vybití a dalších okolnosti za necelou jednu hodinu.

USB redukce

Tato kouzelná krabička umí po připojení k akumulátoru z něho vytvořit vlastně powerbanku s dvěmi USB porty, jejichž výstup je 2A. Radši si ponechávám nabíjecí cykly pro létání s Mavicem, ale uznávám, že to může být praktické a už jsem tuto možnost musel využít.

Brašna přes rameno nebo za opasek

Brašna je skvělá pro přenášení dronu, rádia a maximálně jednoho akumulátoru. Ještě do ní dostanete třeba USB redukci, několik paměťových karet, až dva filtry a pár náhradních vrtulek. Osobně bych oželel několik malých kapsiček ve prospěch možnosti přenášet více akumulátorů.

 

 

Let a vše kolem něj

Sluší a patří se uvést, že model Mavic prakticky vychází z opravdu povedeného a námi také recenzovaného DJI Phantom 4. Například ovládací aplikace DJI GO 4 je také prakticky stejná, takže té se dnes věnovat nebudeme.

Nezdařilé aktualizace

Pokud jde vše tak jak má, je to úplně snadné a jednoduché. Vše jsme popsali ve článku jak na Mavica. Ze všeho to úplně nejhorší bylo, když jsme se pokoušeli o aktualizace. Na internetu najdete desítky zaručených postupů a návodů. Všechny jsme vyzkoušeli. Vyzkoušeli jsme je několikrát, v různém pořadí, několik týdnů, desítek cyklů baterií a nefungovalo absolutně vůbec nic. Nakonec se po mnoha a mnoha dnech úmorné a opakující se práce, ze které jsem si pořizoval zápisky a zkoušel všemožné obměny, povedlo. Dnes při zpětném pohledu bych to všechno racionálně a logicky vysvětlil. Jedná se o kouzlo! 😉 Z tohoto jsem byl opravdu velmi otráven. Kdybych si každou hodinu nad tímto procesem strávenou ocenil průměrnou mzdou v našich končinách, zvedla by se cena tohoto zařízení o polovinu. To nepočítám snížení kapacity a tím pádem znehodnocování akumulátorů, které musíte nabíjet před vybitím na 50% kapacity akumulátoru, což jim nedělá vůbec dobře a zkracuje to jejich životnost.

Unboxing DJI Mavic Pro

Pokud se vám zastavují aktualizace někde mezi 60-78%, musíte oslovit podporu DJI s patřičnými informacemi o vašem DJI účtu a konkrétním stroji, aby vám aktivovali přístup k betaverzím firmwaru. Nejprve downgradovat na nejstarší možnou verzi a pak postupně upgradovat. Přejeme vám v takovém případě hodně štěstí a pevné nervy. Po nahrání betaverze je potřeba stisknout tlačítko pro nahrávání a následně instalovat další verzi. Nezapomínejte na restartování a doporučuje se i formátovat paměťovou kartu. Jak už jsem psal výše. Absolutně v tom nepozoruji žádnou souvislost ani logiku. Prostě jsem zkoušel všemožné postupy a náhodně je po sobě obměňoval.

Hurá, můžeme do vzduchu

Takže aktualizace se nakonec podařily a vše by již mělo fungovat správně. Než vzlétneme, ještě si otevřeme aplikaci DJI GO 4 a nastavíme ji k obrazu svému. Mezi nastavované parametry řadíme stažení offline mapových podkladů, nastavení parametrů kamery a fotoaparátu, včetně typu souborů, do kterých se výstup ukládá. Také nastavíme omezení výšky a dálky doletu, výšky pro nouzový návrat a podobně.

!TIP – Před každým vzletem upravte hodnotu výšky pro bezpečný návrat při využití funkce RTH dle individuálních podmínek okolního prostředí.

!TIP – Před každým vzletem provádíme kalibraci kompasu.

Maximální dálka letu je až 13 km na nabití akumulátoru, ale to nemusí znamenat let 6,5 km od vás a opět zpět, jak někteří chápou. Dron navíc pozná v jaké lokaci se nachází a podle toho upraví sílu vysílačů. U nás je to tedy teoreticky maximálně 5 km.

Pokud jste absolutní začátečníci, doporučujeme pro začátek přepnout do „Beginner Mode“, který omezí maximální vzdálenost od vás a výšku letu. Motory nastartujeme stažením páček do dolní polohy a následným přesunutím do krajních pozic. Tedy buď obě směrem k sobě nebo směrem od sebe. Motory se roztočí , zapíše se pozice vzletu jako takzvaný Home Point. Ten je možné nastavit nebo přenastavit i později. Vzlet je možný buď přidáním otáček nebo zvolením funkce pro vzlet v aplikaci.

Reakce na povely páček jsou okamžité, ale oproti Phantomu není síla motorů tak očividná. Ty nejsou nikterak slabé, ale v rámci kompletního vyvážení vlastností tohoto stroje jsou slabší. Dosahuje tak nižší maximální rychlosti letu při přepnutí do režimu Sport, který musíte nejprve povolit v menu. Maximální rychlost letu je udávána hodnotou 65km/h, stoupání 5m/s a řízeného sestupu pak 3m/s. Ale přesto jsou tyto hodnoty působivé. Jak u modelu Phantom 4, tak i u tohoto Mavica se nám tyto hodnoty podařilo o něco překonat. Se slabšími motory, nižší hmotností a menší diagonální vzdáleností motorů je přímo úměrná například nižší odolnost na větrné poryvy. DJI Phantom 4 nikdy během testování neměl nejmenší problém se stabilitou v letu. To ale nemohu říci o Mavicu. Hned při prvním testovacím letu v nikterak zvlášť silném větru hlásila aplikace upozornění kvůli silnému větru.

To mne nejprve zarazilo, ale pak mi došlo, že tento stroj prostě není určen pro monitorování situace uvnitř oka hurikánu. Počkali jsme si na silnější větry a ve výšce jednoho metru nad zemí jsme zkoušeli stabilitu. Pro mne to ale stejně bylo trochu zklamání. Dron disponuje pozičními systémy GPS i Glonass a přesto metr sem a metr tam a to ve všech směrech (ano, tedy i nahoru a téměř až k zemi) nebyl pro něj problém. Pro mne se jednalo opět o lehké zklamání, protože to omezuje možnosti použití. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, pro jaké účely je toto zařízení konstruováno a na jakou cílovou skupinu uživatel míří.

!TIP – DJI Mavic Pro není meteorologický balón a tak s ním nelétejte při nepříznivém počasí a silném větru.

Pokud při řízení zazmatkujete nebo ztratíte například orientaci a náhle pustíte ovládací páčky, dron se zastaví a začne viset na místě. Výhodou těchto vlastností je nižší setrvačnost oproti Phantomům, což znamená rychlejší reakce na povely. Díky nižší hmotnosti a menšímu odběru motorů také vydrží na nabití ve vzduchu o něco déle při menší kapacitě akumulátorů.

Výdrž

Prakticky jsme se při testování běžně dostávali na 20-25 minut ve vzduchu na nabití jednoho akumulátoru. Tato hodnota je samozřejmě závislá na různých okolnostech letu, ale při silném větru, rychlých a dlouhých přesunech ve velké výšce, opakované klesání a stoupání se záznamem ve 4K jsme se nejméně dostali na hodnotu 18 minut čistého letu. Při levitaci v bezvětří a mírném poletování jsme se dostali až na výrobcem udávaných 27 minut. Doba nabití akumulátoru je v závislosti na úrovni vybití je kolem jedné hodiny. Kvůli velikosti a skladnosti je samozřejmě i v ovladači umístěn akumulátor s podstatně nižší kapacitou. Tento akumulátor s přehledem vydrží napájet tři cykly trakčních akumulátorů a bez větší rezervy až čtyři. To je opět málo oproti Phantomům, ale Mavic patří do jiné kategorie.

GPS, Glonass

Ohledně lehkého zklamání kvůli stabilitě letu za větru jsme se již zmiňovali. Přesnost přistávání k bodu označenému jako Home Point se ale zlepšila. Průměrně se pohybovala vzdálenost kolem jednoho metru. Jenomže po posledních aktualizacích se na takovéto hodnoty údajně dostává i DJI Phantom 4.

Letové módy

DJI Mavic Pro nemá tři letové módy, jako mají Phantomy. Mavic má „jen“ dva Positioning a Sport. A k tomu musíte druhý zmiňovaný aktivovat v menu. Systém přepínání třech režimů pomocí páčky na ovladači mi vyhovuje více, než lovení možností nastavení v menu, ale jde jen o to zvyknout si a patřičné parametry si prostě nastavit před každým vzletem.

V režimu P fungují všechny autonomní letové režimy, poziční systémy a VPS.

V režimu S funguje GPS a Glonass. Nefunguje však VPS a ani autonomní letové režimy. Zato pružnost letu a maximální rychlosti jsou vyšší. Také se změní citlivost na pokyny páček na ovladači, kdy jsou reakce mnohem ostřejší.

Autonomní letové režimy

Po již zmíněné poslední aktualizaci DJI Phantom 4 byly rozšířeny jeho možnosti o funkce z DJI Phantom 4 Pro/Adv a také z modelu Spark. Tyto režimy jsou k dispozici také u tohoto modelu DJI Mavic Pro.

 

Takže přítomny jsou režimy Follow Me, Point Of Interest, Waypoints, Course Lock, Home Lock, Tap Fly, Cinematic, Terrain Follow, Active Track, Gesture, Stativ. Poslední dva zmíněné jsme nezmiňovali u modelu Phantom 4 a tak si povíme, že v režimu Gesture je schopen reagovat na pokyny udělované gesty. Například pořídí foto tak, jako to dělá DJI Spark. Režim Stativ pak upraví citlivost a letové vlastnosti tak, aby se dron choval téměř jako kamera na stativu. Jeho pohyby jsou velmi plynulé a pomalé (maximální rychlost letu je 3,6km/h), takže nedochází k žádným trhavým pohybům kamery nebo záběrům. Mód Cinematic dělá něco obdobného, takže se sníží citlivost ovladače a rychlost letu, čímž se zvýší plynulost. Režim Terrain Follow umí sledovat členitost terénu a podle ní upravit letovou hladinu či směr.

Obrazový výstup

Tento dron je více vhodnější pro lidi, kteří chtějí mít co nejlíbivější obrazový výstup s co nejmenším podílem následné práce při dodatečné úpravě. Jsou zde k dispozici i možnosti pro nastavení fotoaparátu, takže se nemusíte spoléhat jen na automatický režim. Snažím se tím říci, že pokud si takovýto stroj pořídí například profesionální fotograf, tak to ve většině případech bude pro jeho skladnost a spíše pro radost, než kvůli výkonu hlavní činnosti. Můžete si například nastavit barevné schéma, do kterého se zbarvují vaše výtvory, ale tuto možnost jsme pro ukázkové fota ani video nevyužili. Originální neupravené fotky si můžete stáhnout a lépe prohlédnout zde.

Fotky z tohoto skládacího koptru jste již viděli a tak přikládáme i jedno video točené za snížené viditelnosti, kdy je šum již poměrně výrazný. V původní neupravené podobě si jej můžete stáhnout a následně prozkoumat zde. Radši jen uvedu, že je to natáčené před koncem občanského soumraku v legální letové hladině (i když se obojí blížilo svému limitu) a nad soukromým pozemkem.

Lety mimo

Opět se mi podařilo totálně rozsekat svého droníka, se kterým se bavím svižnými lety a vzhledem k časovému vytížení se mi jej zatím nedaří dát dohromady do letuschopného stavu, vytáhl jsem Mavica do svého oblíbeného lesoparku. Když si nemohu zalétat se svým svižníkem, zkusím si pohrát s tímto kouskem. Moc se mi do toho nechtělo, finanční hodnota, rozměry také a setrvačnost jsou násobné. Chvilku jsem si dodával odvahy, pak přišlo nastavování (vypnutí VPS, přepnutí módu na Sport a podobně). Po chvilce zvykání si ve vzduchu jsem se začal opět culit jako měsíček na hnoji. Jasně, závodního ani akrobatického drona vám to nevynahradí, ale občas si ho s sebou vezmu i jen tak na prolétnutí, což jsem s Phantomem sice vyzkoušel, ale nikdy se to neujalo.

K tomuto využití se ale hodí i režim Fixed Wing. V tomto režimu se dron chová jako kdyby to byl letoun na dálkové ovládání. Takže například při stoupání či klesání zvedne či skloní kameru a při změně směru letu se na příslušnou stranou nakloní. Tuto funkci zapnete v menu nastavení ovladače.

Ptáci nemilují drony

Po hmyzí zkušenosti jsme měli možnost pozorovat i vztah Mavic vs. hejno špačků. Dalo by se říci, že z něho nemají žádný respekt a zřejmě posíleni medikamenty pro snížení pudu sebezáchovy se nevyhýbají fyzickému kontaktu, kde byli inspirací buď japonští Kamikaze nebo mladí milenci (těžko mnohdy rozeznat). Tento fyzický kontakt dopadl nerozhodně.

Závěr

Jedná se o opravdu povedený dron, který je skvělým kompromisem pro použití obyčejnými lidmi bez profesionálních ambicí. Ovládání je naprosto intuitivní a po krátké zkušenosti i naprosto jednoduché. Skládací konstrukce, snadná přenostitelnost s nízkou hmotností a vyspělá funkční výbava. To jsou ty nejhlavnější a nejzásadnější přednosti, proč jsou tyto modely tak oblíbené a několik měsíců patřily mezi absolutně nejprodávanější model mezi drony v celosvětovém měřítku. Je to prostě skvělý univerzální dron pro úplně každého. Jeho kvality ale teprve oceníte, pokud se nebudete chtít u fotek a videí zabývat výrazněji jakoukoliv postprodukcí nebo pokud hodně cestujete a provozujete například pěší turistiku, kde jsou nízká hmotnost a skvělá skladnost těmi zásadními argumenty.

DJI Mavic Pro je naprosto skvělý, univerzální dron. Má naše jednoznačné doporučení, pokud sháníte něco, co je dobře přenosné, ale použitelné jen do přírody. Zvládá i funkci oblíbených selfie dronů, včetně streamování na na všemožné i nemožné sociální sítě. Sice jej nesložíte do pouzdra na platební kartu a fotku na FB své prasklé oční žilky s ním také dělat radši nebudete, ale zato se nemusíte bát s ním popoletět kus od sebe i v mírném větru.

Mavic se stal plnohodnotnou součástí naší rodiny a lze říci, že funkčně plně nahradil čtyřkového Phantoma. Všechno umí téměř stejně dobře a navíc je mnohem menší, lehčí a skladnější. Uznávám, že jsem byl vůči němu trochu kritičtější, ale to jen proto, že měl velmi schopného předchůdce. Také ale proto, že jsem si ho oblíbil, mám ho rád a vnímám jeho další potenciál.

PLUSY 

+ Univerzální použití vhodné pro běžného člověka bez profesionálnějších ambic

+ Nízká hmotnost a skvělá skladnost a přenositelnost

+ Skvělá funkční výbava

+ Snadná obsluha, intuitivní ovládání

+ Autonomní funkce

+ Kvalitní zpracování

+ Široká nabídka příslušenství a jeho snadná dostupnost

+ Dlouhá doba letu na jedno nabití

 

MÍNUSY

– Neexistující verze aplikace DJI GO 4 pro Windows Phone.

– Neumí fotky ukládat do formátu RAW.

– Oproti DJI Phantom 4 nižší stabilita a maximální rychlost letu

– Nemožnost pořízení fota při natáčení videa

– Málo příslušenství ve standardním balení, leckdy zbytečné příslušenství v balení Fly More Combo

– Ovládací aplikace DJI GO4 není v češtině

– Neodnímatelná kamera

– Relativně krátká výdrž ovladače na nabití

– Neumí natáčet zpomalené záběry ve Full HD (jedině 720p při 120fps)

 

To byla naše recenze DJI Mavic Pro Fly More Combo. Zaujal vás DJI Mavic Pro? Za vaše reakce, podněty či věcné připomínky budeme rádi.

Jaká vylepšení byste chtěli u druhé generace vy?