Konečně už máme všechny potřebné komponenty a tak se můžeme pustit do kompletace závodního dronu. Tento proces zabere několik hodin a liší se dle použitých dílů. Já vám dnes zkusím přiblížit postup, jakým jsem poskládal svoji koptéru do letu schopného stavu z dílů, které jsem vám ukázal v prvním díle tohoto seriálu.

Začneme sestavením rámu Frog 218 Lite, kde je v balení přiložen jak návod, tak i potřebný spojovací materiál. Složíme si prozatím jen spodní základnu a bočnice zatím necháme stranou. Zbytečně by při pájení překáželi.

V článku nebudu zmiňovat kam přesně co zapojit, protože vše závisí na použitých komponentech a hlavně na zvolené řídící jednotce. Ke každé FC snadno na Google najdete schéma se zapojením. Pro FC Betaflight F3 vypadá takhle:

zapojení Betaflight F3

Jak vidíte, není to nic složitého a tak se pustíme do kompletace. Jako první dávám na rám motory, regulátory a FC. Prvně jsem přišrouboval motory a  regulátory, což se později ukázalo jako drobná chyba. FC Betaflight F3 má totiž pájecí plošky pro připojení regulátorů ( + a -) na spodní straně a tak jsem si přidělal práci navíc. Vy si ale prvně odměřte potřebnou délku kabelů jak od motorů k regulátorům, tak od regulátorům k řídící jednotce a připájejte plusový a mínusový kabel mimo rám. Ještě připájejte prodlužovací kabel s konektorem XT60 na místo označené Lipo + a – a taky zvolte napětí, které chcete pustit do přijímače, kamery a video vysílače. Volbu napětí provedete spájením plošky RAM s 5V pinem nebo Vbat pinem (viz schéma výše). Aktuálně většina FPV komponentů zvládá napájení přímo z baterie a tak volím Vbat. Pro jistotu se ale ujistěte, zda to zvládnou i vaše komponenty, ať vám po připojení neshoří.

Po předchozích problémech s kvalitou video přenosu dávám na každou koptéru kondenzátor 25V/1000uF. Ten připájím k přívodu baterie.

jak postavit závodní dron - montáž

Až budete mít hotovo, připevněte motory a FC k rámu a regulátory přilepte páskou k ramenům. Nezapomeňte na to, že karbon je vodivý a tak by se nic odizolovaného nemělo dotýkat rámu. Regulátory jsem připevnil zespodu tak, aby je případně ohnutá vrtule nemohla poškodit.

Určitě jste si všimli, že z regulátorů trčí ještě 2 dráty. Tomu černému nemusíte věnovat pozornost a klidně ho můžete odcvaknout. Bílý pak přivádí signál z FC k regulátorům. Ten připojte na místo označené M1 – M4. Nezapomeňte dodržovat pořadí motorů dle obrázku. Směr otáčení teď neřešte, protože jej později změníme.

Už nám zbývá jen posledních pár drobností. a začneme třeba přijímačem XM+. Je to malý a lehký SBUSový přijímač a k chodu stačí připájet jen 3 dráty na pozice označené na FC jako SBUS. Pípák zapojíte na piny s označením BUZZER a pustíme se na zapojení kamery a VTX.

Pokud postupujete dle návodu, tak už máte zvolenou volbu napětí, kterou do FPV pustíme. Můžeme teda zapojit kameru a VTX dle schématu výše. Nyní by mělo být vše podstatné zapojeno a připraveno k dokončení. Můžeme teda k rámu připevnit hliníkové bočnice.

stavba závodního dronuTeď přichází ten nejtěžší úkol a to nacpat vše dovnitř. Vzhledem k tomu, že jsem použil řídící jednotku s integrovanou PDB to nakonec nebyl problém. Volné komponenty (VTX, LC filtr, pípák…) je dobré připevnit k rámu a to buď oboustrannou páskou (osvědčila se mi pěnová) a nebo stahovacími pásky. Těch je dobré mít pořádnou zásobu.

Pokud se vám vše podařilo dostat dovnitř, tak přidělejte vrchní část rámu a případně ještě upevněte díly páskami tak, ať uvnitř není nic volně. To platí hlavně pro anténu, která je první na ráně. Naštěstí jsou Pagody z Flytime.cz docela odolné a podařilo se mi zlikvidovat zatím jen jednu.

Teď je na stole před námi tenhle krasavec, což znamená, že jsme byli úspěšní a můžeme se pustit do základního nastavení v Betaflight. O tom ale zase příště.