Hodnocení recenzenta

Sice poměrně drahá hračka, ale zato je solidně nabušená funkcemi. Naučí se jí ovládat snad úplně každý od menšího dítka až po ty technicky méně zdatnější a životem protřelejší z nás.

9
Hodnocení recenzenta

Do rukou se nám dostal další oblíbený stroj a díky tomu mohla vzniknout tato recenze DJI Phantom 4. Určitě vám doporučíme nejprve navštívit předcházející unboxing. Tam se můžete seznámit se základními informacemi, projít si odkazy a případně se seznámit s některými souvislostmi okolo této koptéry. Pokud byste si chtěli projít například detailní technický popis a nestačí vám ten, který jsme pro vás připravili v článku s dilematem při výběru kamerové koptéry, tak na konci našeho článku vás odkážeme i na stránky výrobce. V této recenzi vám nebudeme popisovat konkrétní postupy nebo návody a to z toho důvodu, abyste opravdu použili návod k použití, eliminujete tak riziko špatného použití až na úroveň vlastní ochoty samostudia.

DJI Phantom 4 je kvalitní dron k natáčení ze vzduchu určený pro neprofesionální uživatele. Díky své výbavě je vhodný i pro úplné začátečníky bez předchozích zkušeností s létáním s jakýmikoliv RC modely. I přesto by každý měl začít nejprve studiem legislativy, techniky a samozřejmě také návodem k použití.

Recenze DJI Phantom 4 – létající kamera pro všechny

Jak šel čas s DJI Phantom 4

Dne 1. 3. 2016 byl světu představen zbrusu nový model z produkce DJI, konkrétně Phantom 4. Vy jste u toho mohli být s námi. Nejprve se o něm poměrně hojně spekulovalo. Následoval první teaser, který odhalil některé detaily. O den později přišel únik jeho podoby a další den už byl oficiálně představen. Díky velkému zájmu nejen v naší redakci, ale i široké veřejnosti, jsme pro vás připravovali i další články. Seznámili jsme vás s oficiálními videi a následně i s prvním pohledem novopečených vlastníků. Pak ještě přišly články s popisem funkce Active Track a antikolizního systému. Informací o ukončení jeho výroby po necelém roce výroby to neskončilo.

 

Obsah balení a jeho popis

Soupisem obsahu balení jsme se zabývali ve výše zmíněném unboxingu. V této části naší recenze DJI Phantom 4 se budeme tedy věnovat popisu jednotlivých součástí.

Přepravní kufr

Ten je oproti předchozím modelům na podstatně lepší úrovni, ale stejně by dle mého názoru za svou cenu mělo býti komplexnější. Je vyroben z tvrzeného a do šedé barvy barvy probarveného polystyrenu. Nechybí zde madlo pro pohodlný úchop při přenášení a zajišťovací zámek proti samovolnému otevření. Uvnitř je prostor pro dva náhradní akumulátory a dokonce i tablet až do 195 mm délky a 155 mm šířky. Kufr je použitelný i pro následný transport, ale konkurence ukazuje, že to jde i o dost lépe. Kufr není například vybaven žádným popruhem a také není voděodolný. Pokud budete chtít brát tento dron s sebou častěji, určitě se brzy začnete rozhlížet po něčem vhodnějším pro vaše potřeby.

Rádio

Pokud již máte zkušenosti s předchozím modelem vyšší specifikace (tedy DJI Phantom 3 Advanced nebo Professional), může vám toto připadat povědomé. Stejně jako zbytek obsahu balení je i rádio v bílé barvě s lesklou povrchovou úpravou. Kvalitní konstrukce je i zde poznávacím znamením. Ergonomie držení a ovládání je na dobré úrovni. Uvnitř je integrován akumulátor, který dobíjí i připojené mobilní zařízení.

Na čelní straně jsou kromě základních ovládacích páček také dvě tlačítka. Levé slouží pro jeho zapnutí a vypnutí a pravé slouží pro návrat „domů“. Pod nimi je pak ještě indikace zapnutí a stavu akumulátoru. Vpředu je ještě mechanicky sklopný držák pro mobilní telefon nebo tablet, kde upnete přístroj s šířkou až 165 mm. Spodní část tohoto držáku je pogumována, aby nedošlo k poškození zadní plochy na vašem mobilním zařízení. Na tomto držáku jsou také výklopné zarážky, aby tam dobře držel i mobilní telefon. mobilní zařízení musí fungovat na operačním systému Android 4.1.2 a nebo vyšší a iOS 8.0 a nebo vyšší. Nejlépe pak uděláte, když budete používat některé ze seznamu doporučených na stránkách výrobce, na které odkazujeme na konci této recenze DJI Phantom 4.

V zadní části ovladače je vpravo tlačítko pro pozastavení běžícího programu, pro vyfocení snímané scény a kolečko pro nastavení expozice. Vlevo jsou pak tlačítko pro zahájení či ukončení videozáznamu, přepínání letových režimů a naklánění kamery na gimbalu po vertikále. Mezi těmito ovládacími prvky po stranách jsou umístěny dvě sklopné a otočné ploché antény. Pod těmito anténami jsou umístěny komunikační porty. Jeden je klasické USB pro propojení s mobilním vaším zařízením a druhý je microUSB pro aktualizaci firmwaru.

Zespodu jsou umístěna dvě programovatelná tlačítka, na které si můžete namapovat často používané funkce. Také je zde umístěn držák pro snadnější přenášení v jedné ruce. Ve spodní části je gumová plocha a gumové „špalíčky“ pro jistější chop. A totéž se nachází i na bocích ovladače. Na tom pravém je navíc ještě umístěna gumová krytka pro nabíjecí konektor.

Celý ovladač se dobře drží v rukách. Jen pokud budete chtít létat na několik akumulátorů v řadě, asi se vám bude hodit například popruh pro zavěšení rádia za krk.

Akumulátor

Je výměnný, Li-Polymerový, čtyřčlánkový, s kapacitou 5350mAh a dokáže uložit až 81,3Wh při hmotnosti 462g. Na straně která kouká z dronu ven, je umístěno tlačítko pro zapnutí a vypnutí celé koptéry a vedle něj jsou LEDky pro rychlé zjištění přibližného stavu nabití akumulátoru. Z těla Phantoma 4 se baterie vyndavá stisknutím dvou tlačítek a vysunutím po kolejnicích. Její pozice je jasně dána a to širší stranou nahoru nebo pokud se díváte na stroj zezadu pak tlačítkem vpravo.

Nabíječka

Dodávaná nabíječka má při napětí 17,4V výkon 100W, což je opět stejný výkon jako u vyšších modelů předchozí generace. Konektor pro připojení akumulátoru je však jiný. Dá se díky tomu nabíjet zároveň trakční akumulátor i ten, jenž je integrovaný v rádiu. Doba nabíjení trakčního akumulátoru je samozřejmě závislá na úrovni jeho vybití, ale pokud nabíjíte jen ten, budete se v průměru pohybovat opravdu jen lehce přes jednu hodinu. Za součást nabíječky považuji i odpojovací napájecí kabel s EU vidličkou do zásuvky.

Koptéra

Kvadroptéra je z bílého lesklého plastu, čímž jej snadno rozpoznáte od předchozích modelů. Nová konstrukce má také pozitivní vliv na aerodynamiku. Oproti předchozím generacím zde chybí označení barevnými nálepkami. Skelet opět prošel nějakými inovacemi, jako je třeba hořčíková slitina uvnitř, která má na svědomí pevnější stavbu těla při přijatelné hmotnosti. Ta se oproti předchozím modelům zvýšila na 1380 gramů. Díky hořčíkovému skeletu se například podařilo přiblížit těžiště k úrovni vrtulí, což má pozitivní vliv na letové schopnosti jako je třeba hbitost nebo rychlost odezvy na řídící povely. Diagonální vzdálenost mezi středy střídavých motorů 2312S je již klasických 350mm. Unašeče na motorech jsou plastové a na jejich vrchu mohou být černé tečky. Podle nich pak na první pohled poznáte, na který rotor patří která vrtule. Nohy podvozku jsou nyní vyšší i širší. Takže například přistávání bude stabilnější a bezpečnější. Vlevo je slot pro paměťovou kartu a port micro USB. V nohách podvozku jsou umístěny komunikační antény. Pod motory je umístěno kvalitní osvětlení, díky němuž je Phantom lépe vidět v dálce, za snížené viditelnosti nebo díky nim s námi koptéra komunikuje vyblikáváním nejrůznějších depeší.

Střeva

Uvnitř těla se mimo jiné nachází třeba i reproduktor a to jen proto, aby se s vámi byl dron schopen efektně přivítat či rozloučit. Osobně si na takové kejkle příliš nepotrpím a považuji to za zbytečnou hmotnost a také peníze, které navyšují i prodejní cenu. Uvnitř také přibyly například zdvojené bezpečnostní systémy. Jsou zde zdvojené kompasy nebo inerciální jednotky, které napomáhají bezpečnějšímu letu. Uvnitř je také umístěn systém aktivního chlazení pomocí vestavěného větráčku. Poziční systémy jsou zde zastoupeny technologiemi GPS a Glonass.

Kamera a gimbal

Tří osý stabilizovaný závěs kamery i kamera samotná prošly také inovacemi. Gimbal má novou konstrukci s dvoukloubovým úchytem kamery do tvaru písmene „U“. Závěs již není k tělu uchycen na antivibračních špalíčcích. Systém odrušení vibrací od motorů je nyní integrován do úchytu uvnitř těla. A tím narážím na další jednu z mála nevýhod, které u těchto modelů vnímám.

Kamera se stabilizovaným závěsem není snímatelná a přenosná. Tudíž zůstane uchycena ke koptéře a vy jí nemůžete použít k žádnému dalšímu účelu. Kamera je vybavena snímačem 1/2.3” CMOS Exmor R BSI, který dodalo SONY. Její asférický objektiv má světelnost f/2.8 a se zorným úhlem 94° snižuje zkreslení o 36% a chromatickou odchylku o 56% proti DJI Phantom 3. Minimální ostřící vzdálenost je 1 metr. Tato kamera zvládá záznam videa v rozlišení 4K při 30fps. Mne ale mnohem více zaujala možnost natáčet poměrně plynulé zpomalené záběry ve FullHD při 120fps. Na čočku kamery je možné nasadit dokoupitelné filtry. Není zde přítomen žádný mikrofon, takže pokud chcete pořídit videozáznam se zvukem, je k tomuto účelu použit mikrofon ve vašem mobilním zařízení. Kamera je fyzicky aretována pomocí snímatelného plastového přípravku ke spodní části podvozku.

VPS – vizuální poziční systém

Dron je vybaven systémem VPS jehož snímače směřují dopředu a dolů. Oproti předchozí generaci je až 3x větší efektivní výška záběru těchto snímačů, což znamená až 10m. Ve standardním režimu se při přiblížení k překážce zastaví a zůstane viset ve vzduchu. V režimech TapFly, ActiveTrack nebo Smart Return Home se překážce vyhne nebo zastaví aby zabránil kolizi. Přitom jste ale informováni na zobrazovači vašeho zařízení, takže vždy víte, co se s vaším Phantomem 4 děje. VPS systém směřující k zemi využívá dvou kamer a ultrazvukových snímačů, což pětinásobně zlepšuje přesnost oproti předchozí generaci. A to je vhodné nejvíce například při létání ve vnitřních prostorách.

Další příslušenství

Součástí balení je také sada (2CW+2CCW) náhradních vrtulí, které opět nejsou stejné jako u předchozích modelů. Jsou to vrtule 9450s. Ty se již nešroubují pomocí „samodotahovacích“ závitů, ale pomocí bajonetových úchytů. Stačí tedy je přidržet motor, shora lehce zatlačit a pootočit. Tyto vrtule jsou ve střední části označeny kroužkem stříbrným nebo černým.

Všechny vrtule (tedy dvě sady) jsou zabaleny v dodávaném látkovém pytlíku, který používám i k očištění čočky kamery.

V balení je také přítomen kabel USB – micro USB, který primárně slouží k propojení rádia a vašeho mobilního zařízení. Ten je ale dost dlouhý a při létání prostě překáží. To se naopak hodí při propojení s PC. Určitě budete shánět kratší kabel. V balení je také přítomna redukce USB – micro USB, kterou můžete připojit k výše zmíněnému dodávanému kabelu a propojit tak dron s vaším mobilem či tabletem. Hodí se to například pro účel aktualizace FW. Situaci ohledně mobilovátek od Apple jsme probrali minule v unboxingu a tak se k tomu v tomto textu nebudeme vracet.

Paměťová karta je typu MicroSD, dodal jí Panasonic a má kapacitu 16GB. Lze nahradit jinou až do velikosti 64GB, ale přitom musíte mít na mysli rychlost zápisu, ale také čtení.

 

Dokoupitelné příslušenství

Ohromnou výhodou tohoto modelu je to, že je opravdu velmi oblíbený a rozšířený mezi uživateli. Z toho mimo jiné vychází i dostupnost příslušenství. Na světe je spousta firem a značek, které na tom chtějí nějakým způsobem participovat. A tak je k mání ohromné spektrum originálního i neoriginálního příslušenství. A zde může pokračovat analogie s Porsche a jejich modelem 911. Když si jeden známý před pár měsíci objednával jeden limitovaný model z jejich nabídky, v objednávce také zaškrtl například výdechy klimatizace v barvě vozu. Příplatek za tuto drobnost ve výbavě dosahoval hodnoty solidně vybaveného nového vozu nižší střední třídy. A tak je to také v případě příslušenství a výbavy strojů DJI. Sehnat se dá relativně cokoliv, ale protože je to určeno pro použití s jakýmkoliv strojem z dílen DJI, stojí to obvykle násobek reálné maloobchodní hodnoty dané věci. Jako příklad uvedu sadu čtyř vypláchnutých 2L PET lahví s čtyřmi kousky plastíku, které někdo na aukčním portálu prodává za něco přes 600Kč!

Pokud budete mít zájem, můžeme se dokoupitelnému příslušenství zanedlouho věnovat v samostatném článku.

 

DJI Phantom 4 je fešák

Ačkoliv je toto dronítko navrženo, zkonstruováno a vyrobeno pro amatérské až hobby natáčení, je samotné docela fotogenické. Na fotkách mu to prostě sluší.

Před prvním vzletem

Návod k tomuto stroji je nejen v českém jazyce ke stažení na všemožných místech na internetu a určitě doporučuji si jej začít studovat a předčítat ještě před prvním vzletem. Získáte tak alespoň povědomí o základním názvosloví, funkcích a jejich používání.

DJI GO 4

K plnohodnotnému používání koptéry budete potřebovat nějaké poměrně výkonné mobilní zařízení a v něm nainstalovanou ovládací aplikaci. Pro tento model a novější je to aplikace DJI GO 4. Tu si do svého mobilního zařízení můžete zdarma stáhnout z AppStore nebo Google Play. Než se spojíte se svým dronem, budete se muset nejprve zalogovat ke svému účtu u DJI a nebo si jej vytvořit. Vyzve vás k tomu ovládací aplikace a celý postup je velmi snadný. Zadáte svou emailovou adresu, zvolíte heslo, odsouhlasíte podmínky a je to. Pak spárujete aplikaci se svým strojem který vyberete ze seznamu podporovaných. Po instalaci aplikace následuje aktivace stroje přes internet a provedení základního nastavení. V tomto nastavení například vybíráte, zda chcete mít ovladač nastaven v Mode 1, 2 nebo 3 (vlastní rozvržení základních ovládacích prvků). Vybíráte, zda chcete natáčet videa dle norem PAL nebo NTSC. Také můžete vybrat Beginner Mode, jenž nastaví limity létání na 30m vzdálenosti a 30m výšky od místa vzletu, které je označeno jako Home Point. Pokud jste opravdu úplný začátečník, jednoznačně doporučujeme s tímto nastavením začít. Tento mód ještě omezuje náklony kamery.

Stále ale ještě není čas vzlétnout. Následuje totiž potřebná aktualizace stroje, ovladače a případně náhradních akumulátorů. Doporučujeme dodržovat popsané pořadí v předchozí větě. Nám se tento postup osvědčil. Internet je plný zkušeností popisujících nutnost downgradů a následných opakovaných aktualizací ve zmíněném pořadí. Také je dobré si stáhnout off-line mapové podklady, které jsou k dispozici v sadách po zemích, kde máte v plánu létat. Tyto mapové podklady však aktuálně již nedodává Google, nýbrž jsou použity Here Maps. Ty ale nedosahují takové obliby mezi uživateli (spíše naopak). Aplikace není v češtině.

Před vzletem samotným ještě zapněte aplikaci a nastavte si všechny možné funkce dle svého uvážení. Rozhodně si nastavte bezpečnou výšku, do které má DJI Phantom 4 vystoupat při návratu domů. Také si nastavte všemožné parametry pro záznam videa a fotografií.

Pokud se hned po prvním vzletu necítíte na natáčení svého prvního celovečerního filmu, není vůbec žádná ostuda přepnout se do cvičného režimu a začít učit se efektivně ovládat svou koptéru. Tento režim je také k dispozici v aplikaci DJI GO 4. Zde můžete také provádět základní úpravy pořízených videí. Můžete vložit hudbu, nastavit saturaci nebo upravit barvy. Také své počiny můžete ihned sdílet. Jedna ze schopností tohoto stroje je také okamžité streamování pořizovaného videa na FB nebo YT. Před časem jsme pro vás napsali článek s videonávody, který byl sice mířen primárně na DJI Mavic Pro, ale většina věcí se dá aplikovat i v tomto případě.

Pokud vám však k ovládání nebude vyhovovat tato aplikace, můžete použít i aplikace třetích stran, jako je třeba Litchi. Jen musíte vzít v úvahu, že by to mohlo mít určitý vliv při řešení reklamace.

 

Let a vše kolem něj

Takže vše máme nastudované. Já používám nastavení rádia na Mode 2, protože jsem na to již zvyklý a vyhovuje mi to (budu tedy z tohoto nastavení v dalším textu vycházet). Zapnuli jsme rádio, připojili mobilní telefon nebo tablet, spustili ovládací aplikaci, zapnuli jsme i dron. Během zahřívacího procesu můžeme spustit kalibraci kompasu. Také je vhodné zkalibrovat například IMU, gimbalu a tak dále. Ke kalibraci gimbalu pak potřebujete vodorovnou plochu.

První vzlet aneb hmyz miluje drony

Líták je zahřátý, vše máme nastavené a zkalibrované, takže můžeme do vzduchu. Pro první vzlet jsem zvolil Beginner Mode. Pohybem hlavních páček na ovladači dolů a k sobě (nebo od sebe) nastartujeme motory. Vzlétnout můžete buď pohybem levé páčky nahoru nebo dotykem na ikonu pro vzlet a následné swipnutí po displeji na vyznačené ploše. Přízrak se sám vznese přibližně do výšky 1,2 – 1,5m.

Krátce po zapnutí dronu vidíte obraz z kamery na displeji připojeného zařízení. Ten je přenášen pomocí technologie Lightbridge a zobrazován v rozlišení 720p při 30fps. Do cache paměti v připojeném zařízení se ukládají jen snímky v rozlišení přenášeném na displej. Plnohodnotná videa a fota jsou ukládána na paměťovou kartu umístěnou ve slotu Phantoma 4. Dosah ovládacího signálu je udáván hodnotou 5km podle normy FCC. To je ale samozřejmě závislé na zarušení v oblasti kde létáte (např. Wi-Fi) a v našich končinách je udávaný dosah o něco kratší. Dle u nás platných norem CE může dosah být až k 3,5km při standardní konfiguraci vysílače. Toto mne ale při prvním vzletu tak moc nezajímá, protože jsem zvědav na chování, reakce, sílu, rychlost, zpoždění při přenosu a všechny ty další věci kolem kamery, obrazu a jeho přenosu, které mne u kamerového dronu zajímají.

Takže hop nahoru a vyrazit na průzkum nad pole. Následovala úleva. Všem nám je jasné, že to není žádný sportovní dron, ale jeho letové vlastnosti jsou na poměrně dobré úrovni. Jeho váha má samozřejmě vliv na setrvačnost, ale silné motory a rychlé reakce se to celkem úspěšně snaží maximálně eliminovat. Reakce jsou rychlé a tah motorů poměrně silný. Jakmile pustíte páčky na ovladači, vycentrují se díky integrovaným pružinám a dron se docela prudce zastaví. Visí na místě, dokud mu neudělíte nějaký další povel.

Zpoždění zobrazování snímané scény je uváděno hodnotou 220ms a to v závislosti na zobrazovacím zařízení. Zastavil jsem koptéru kousek od sebe, dal si před oko displej telefonu a snažil se pozorovat časový posun. Rozdíl jsem jsem sice postřehl, ale ten je celkem minimální. Není to žádný závoďák se kterým budete v rychlosti 140km/h kličkovat mezi překážkami. Lehce přes dvě desetiny sekundy jsou pro hobby použití „v normě“.

První lety jsem si užíval v hodně poklidném tempu, učil se a v podstatě se seznamoval s pro mne úplně novým druhém létání a aplikací. Akumulátor udržel v tomto tempu na jedno nabití Phantoma ve vzduchu 24 minut. Pokud už s nějakými drony máte vlastní outdoorovou zkušenost, jistě víte, že koptéry přitahují hmyz. Po přistání z průzkumného letu nad řepkovým polem jsem musel tělo Přízraku nejprve očistit, protože bylo kompletně pokryté mrtvolkami všemožných mušek. Takže od té doby jsem do své dronní výbavy přidal i vlhčené ubrousky.

Další lety

Výdrž

Při dalších letech vydržel ve vzduchu na jedno nabití kolem 20 – 21 minut. Akumulátor samotný se nabíjel dle úrovně vybití od jedné do půl druhé hodiny. Při nabíjení signalizuje úroveň svítícími čárkami. Akumulátor v ovladači jsem zatím nabíjel spíše preventivně a tak z bezpečnostních důvodů nejsem schopen přesněji popsat jeho výdrž. Po deseti letech se úroveň jeho nabití pohybovala jen mírně pod polovinou jeho kapacity.

//serve.affiliate.heureka.cz/js/trixam.min.js

GPS, Glonass

Zajímalo mne také, jak se zlepšila přesnost návrat na místo vzletu (Home Point) oproti předchozím generacím. Při pěti po sobě jdoucích pokusech, kdy jsem se samozřejmě snažil Fantomovi zamotat hlavu, se pohyboval ve vzdálenosti 1 – 2 metry od HP. Takže nedoporučuji zapisovat Home Point nebo vzlétat například hned vedle vašeho zahradního bazénu. Z mého pohledu se tedy i přes přítomnost dvou nezávislých pozičních systémů přesnost nikterak výrazně nezlepšila.

Letové módy

V módu P (Positioning) můžete využít satelitní a vizuální pozicování, funkci TapFly, ActiveTrack a inteligentní letové režimy.

Mód S (Sport) přidává zvýšenou hbitost a rychlost (až 20m/s) při možnosti využít satelitního i vizuálního pozicování. Mně hlásí aplikace maximální dosaženou rychlost 74,2km/h. V tomto režimu dosahuje tato poletucha maximálních rychlostí při řízeném sestupu 4 m/s a při stoupání až 6m/s. Tento režim je maximálně vhodný pro rychlé přesuny při natáčení.

Mód A (Atti, Altitude) zajišťuje stabilitu a udržuje výšku, ale deaktivuje satelitní pozicování takže je ideální pro natáčení plynulých záběrů za letu. Také se hodí například při létání ve vnitřních prostorách nebo v okolí překážek, jež by autonomní systém v módu P koptéru sám zastavil. Jedná se tedy o manuální řízení bez autonomních zásahů, jen s aktivním barometrem pro udržování výšky.

Autonomní letové režimy

Pro využití těchto funkcí je v počátku vhodné dolétnout s dronem na výchozí pozici, ze které chcete zahájit nastavování.

Follow Me

Při aktivaci funkce zadáte parametry a následně spustíte. Přízrak pak sleduje v definované výšce a vzdálenosti mobilní zařízení na základě jeho GPS pozice.

Point Of Interest

Opět vzlétnete nad konkrétní bod zájmu a aktivujete funkci. Popolétnete vpřed (pro panorama) nebo vzad (pro bod zájmu) a potvrdíte. Následuje zadat směr otáčení a rychlost letu.

Waypoints

Doletíte na místo počátku mise, spustíte funkci a pak letíte na další body, které postupně ukládáte. Na displeji vidíte vzdálenost letu. Tato mise se vám uloží včetně výšky průletu jednotlivými body a můžete se k ní vrátit i později. Líbí se mi například, že během plnění tohoto úkolu můžete s kopterem libovolně otáčet či naklápět a ostřit kameru (jen ne měnit směr a výšku letu).

Course Lock

Při aktivaci této funkce se zapíše aktuální směr letu. Můžete s dronem otáčet a on stále letí požadovaným směrem vpřed, vzad, vpravo nebo vlevo od nastaveného kurzu.

Home Lock

Tato funkci má určitou podobnost s tou předchozí jen s tím rozdílem, že se nezapíše aktuální kurz, ale pozice lítáku vůči místu vzletu. Takže když někam dolétnete a Phantoma roztočíte jako čamrdu, při pohybu směrovou páčkou k sobě se vrátí k vám, aniž by záleželo na směru, ve kterém skončil. Dá se například použít pro návrat při ztrátě orientace.

Tap Fly

Jedná se o novou funkci, která nebyla dříve přítomna ani u vyšších modelů. Tato funkce umí to, že pošle dron na místo, kam ťápnete na displej.

Active Track

Tato funkce je také nová od tohoto modelu. Na displeji jednoduše označíte objekt, který chcete následovat a potvrdíte. Opět odkáži na článek s videem, kde je tato funkce popsána.

 

Obraz, video, fotky a přenos

Můžete pořizovat obrazový záznam ve dvou formátech od každého. Fotky ve formátech JPEG, DNG (RAW) a videa v MP4, MOV (MPEG-4 AVC/H.264). Ukládají se na vyjímatelnou paměťovou kartu, kterou dodal Panasonic o kapacitě 16GB. Tu lze nahradit jinou až do kapacity 64GB. Druhá paměť je integrována a na ní se ukládají letová data, která se později synchronizují na servery DJI.

Lightbridge

Pomocí této technologie je přenášen obraz a další informace do ovladače, odkud směřují skrze USB konektor do připojeného mobilního zařízení. Obraz je o rozlišení 720p a s třiceti snímky za sekundu.

Obraz

Obraz fotek ani videa není vůbec na špatné úrovni. Dá se nastavovat vyvážení bílé, ISO umí nastavovat v rozpětí pro fotky 100 – 1600 a pro video 100 – 3200. Elektronickou uzávěrku lze nastavit na hodnoty v rozmezí 8 – 1/8000s. Rozlišení fotek je 4000 x 3000px. Dále je zde přítomen například burst, HDR, zpoždění atd. Gimbalem lze naklápět v rozmezí -90° do +30°. Videa je možné pořizovat v UHD: 4096×2160 (4K) 24 / 25p, 3840×2160 (4K) 24 / 25 / 30p, 2704×1520 (2.7K) 24 / 25 / 30p, FHD: 1920×1080 24 / 25 / 30 / 48 / 50 / 60 / 120p a HD: 1280×720 24 / 25 / 30 / 48 / 50 / 60p

Jak už jsem uvedl výše, tak já osobně jsem udělal toto rozhodnutí z důvodu možnosti natáčet Slow Motion 120fps ve FHD.

Výhodou je také to, že nastavení umožňuje zvolit takové hodnoty, se kterými si celkem dobře můžete poradit a pohrát v následné postprodukci a dodat tak vašim záběrům šmrnc.

 

Závěr

Tuto koptéru jsem si pořídil proto, že nabízela v danou chvíli ten nejlepší výkon za svou cenu. Předchozí generace ve verzi DJI Phantom 3 Professional by stála o pár stovek levněji a přitom rozdílů bych našel za ty peníze více. Tak u mne tento kousek vyhrál boj o nejlepší poměr ceny a výkonu. Kvalitnější stavba těla, výkonnější motory, kvalitnější stabilizovaný závěs kamery, pokročilejší funkce a vizuální navigační systém, stabilnější komunikace kopter – ovladač, FHD při 120fps a DJI GO4 (předpoklad dlouhodobějších aktualizací oproti starší aplikaci DJI GO). Jednou z nevýhod je ale poměrně vysoká pořizovací cena a také vysoké ceny veškerého příslušenství.

K sehnání je opravdu široká škála všemožného příslušenství. Díky rozšíření těchto modelů vám s jeho používáním či nastavováním určitě ráda pomůže třeba i ta paní, jež vybírá vstupné na veřejných toaletách na Náměstí Republiky. Mezi další výhody patří také to, že ovládání je opravdu jednoduché a poměrně intuitivní, takže základy zvládne opravdu úplně každý během krátké chvilky.

document.write(unescape(‚%3Cscript src=“http://u.dji.com/en/ad_banners/lead?size=728%20*%2090&open_id=V5NHJgqG&language=en&component_id=1″%3E%3C/script%3E‘));

Pokud vám není líto tolika peněz nebo prostě toužíte po vychytané hračce, kterou bude častěji vozit v zavazadlovém prostoru vozu, než jej nosit v ruce nebo na zádech, máte s tímto strojem naše jednoznačné doporučení. Pokud to však s natáčením myslíte vážně, zkuste se podívat po některé z vyšších variantách jako jsou například DJI Phantom 4 Professional / Advanced / + nebo pro poloprofesionální až profesionální použití Inspire / Inspire 2 nebo třeba Yuneec Typhoon H a jeho vyšší verze. Tady už se ale můžete potýkat s velmi specifickými potřebami a tak se vám může více vyplatit stavba vlastní létající kamery dle konkrétních požadavků. My jsme již stavěli třeba sportovní kvadkoptéru a přinesli vám o tom reportáž ve třech dílech. Závodní drony jsou sice o něčem trochu jiném, ale základní principy jsou v podstatě stejné.

 

 

plusy

+ snadná obsluha, intuitivní ovládání

+ poměrně dobrý poměr ceny a výkonu

+ relativně dlouhá doba letu

+ možnost natáčet FHD se 120fps

+ autonomní funkce

+ kvalitní zpracování

+ široká nabídka příslušenství a jeho snadná dostupnost

+ kvalitní stabilizovaný závěs kamery

zdvojené bezpečnostní systémy

 

mínusy

balení (všestranné použití, kvalita)

nabíjení rádia pomocí speciálního konektoru (dříve microUSB)

vysoká cena

 nemožnost pořízení fotky při natáčení videa

ovládací aplikace DJI GO4 není v češtině

neodnímatelná kamera

potřeba dalšího příslušenství k možnosti plnohodnotného použití

v případě připojení mobilu či tabletu od Apple nutnost dokoupit další kabely

 

 

Pokud vám nestačily technické specifikace uvedené v tomto článku, můžete navštívit stránky výrobce, kde jich je ještě o něco více.