Hodnocení recenzenta

Jedná se pravděpodobně o nejlevnější dron vybavený FPV kamerou s přenosem obrazu v reálném čase do vlastního displeje, jež je integrovaný v ovladači. Není tedy s podivem, že není nejrychlejší, nejsilnější ani nejkvalitnější.

5
Hodnocení recenzenta

Jak jsme se již dozvěděli v našem unboxingu, GoolRC T5G je dron vybavený 2Mpx kamerou a displejem v rádiu, což je hlavním prodejním argumentem tohoto modelu. Není to však ale jediný argument pro jeho zakoupení? Pokračujte ve čtení naší recenze GoolRC T5G a vše podstatné se dozvíte. A sluší se opět si připomenout, že za dodání koptéry k recenzi vděčíme RCmoment.

Recenze GoolRC T5G

Varianty:

  • GoolRC T5 – dron bez kamery s obyčejným vysílačem
  • GoolRC T5C – verze s 2Mpx kamerou se slotem pro micro SD paměťovou kartu
  • GoolRC T5W – verze s 2Mpx kamerou a FPV přenosem pomocí WiFi s držákem pro mobilní telefon na vysílači
  • GoolRC T5G – verze s 2Mpx kameou a FPV přenosem obrazu do displeje integrovaného v rádiu na frekvenci 5,8GHz

 

 

Základní specifikace

  • Rádio: 2,4GHz, 4 kanály, mode 2, napájení dodávaným Li-Pol akumulátorem 3,7V, 550mAh
  • Gyroskop: 6 osý
  • Kamera: HD 2Mpx
  • FPV přenos: v reálném čase na frekvenci 5,8GHz
  • Funkční výbava: 360° salta, Headless mód, jednotlačítkový návrat
  • Udávaný dosah vysílače: cca 50m
  • Akumulátor pro koptéru: Li-Pol, 3,7V, 450mAh, 45 x 20 x 8 mm
  • Udávaná doba nabíjení pohonného akumulátoru: 70 – 90 minut
  • Udávaná doba letu: 4 – 5 minut
  • Rozměry: 285 x 285 x 95mm
  • Hmotnost: 96g

Balení

Obsah balení jsme si prošli ve výše zmíněném unboxingu, tak si zde sdělíme, že váží 821 gramů a měří 300 x 230 x 145 mm. Co nás v tomto balení zaujalo byl pouhý jeden pár náhradních vrtulí. Krabice je na delší vrchní straně vybavena plastovým uchem pro přenášení. Pokud jí však k tomuto účelu budete chtít nadále využívat, budete muset vymyslet nějaký způsob její modifikace. Po rozbalení se mi již nikdy nepodařilo jí zavřít tak, aby se sama neotevírala. Ale třeba jen obyčejná izolepa to může dočasně vyřešit. Uvnitř je vše umístěno ve 2 plastových blistrech. Ve spodním patře se nachází rádio a v tom vrchním je dron bez namontovaných nohou podvozku a ochran vrtulí. Také je zde veškeré dodávané příslušenství. Třetím blistrem, který je průhledný, je to celé pak překryto. Není to sice nejsofistikovanější balení, které jsme kdy viděli, ale přepravu tato kvadroptéra přežila bez úhony.

Rádio

Na první pohled zaujmou skládací sluneční clony, kterou jsou kolem barevného displeje. Tento displej má uhlopříčku 4,3″. V reálném čase zobrazuje obraz, který je snímán kamerou a zároveň i základní stavové informace. Mezi ty patří stav akumulátoru, přítomnost paměťové karty, sílu signálu nebo třeba popis stavových kláves. Po uchopení do ruky nepůsobí moc kvalitním dojmem. Zato úchop je poměrně ergonomický a i ženská ručka jej může držet pohodlně. Jak již víme, energii mu dodává přibalený akumulátor, který má kapacitu 550mAh. Dle informací prodejce je tento akumulátor vestavěný. Není to ale tak úplně pravda. V tomto smyslu znamená vestavba jeho přilepení oboustrannou lepící páskou. Akumulátor je vybaven klasickým dvoupinovým konektorem z řady JST. Ten má rozměry 43 x 24 x 8mm. Rozměry kastlíčku jsou 70 x 39 x 17mm, takže by se sem vešel i akumulátor s podstatně větší kapacitou.

Na pravém boku je slot pro paměťovou kartu a na tuto je pořizován obrazový záznam na vaše povely. Ty dáváte funkčními klávesami vedle displeje. Pomocí těchto kláves můžete i listovat pořízenými snímky, zobrazovat je a také třeba mazat. Na zadní straně je umístěno výklopné madlo, za které se toto rádio poměrně dobře drží při přenášení. Citlivost tlačítek je však horší a celkový dojem ze zpracování také není kdoví jaký. V této kategorii bych jej hodnotil tak, že pravděpodobně neurazí, ale rozhodně nenadchne.

Nabíječka a pohonný akumulátor

Nabíječka akumulátoru je v balení obsažena jen jedna, což znamená, že zároveň nemůžete nabíjet oba dodané akumulátory. Nabíječka je vybavena USB konektorem a tak jí není možné zapojit do klasické síťové zásuvky bez redukce, která není součástí balení. Délka kabelu nabíječky je mezi konektory 460mm, což není mnoho, ale měli jsme v rukách už i kratší.

Akumulátor sloužící k pohonu je také Lithium Polymerový. Jeho rozměry jsou 46 x 20 x 8mm, kapacita 450mAh a je jednočlánkový. Samozřejmě je vybaven stejným typem konektoru, jako akumulátor pro napájení rádia. I tento akumulátor bude možné nahradit jiným s větší kapacitou, protože kastlík uvnitř této kvadroptéry má ještě rezervy. Posuvným měřítkem jsem naměřil v nejhlubším místě až 63mm. Na konci jsou však průchodky pro upevnění vrchní a spodní části těla, takže je potřeba s tímto počítat. Možné rozměry upgradovaného akumulátoru jsou 53 x 22 x 11mm. Při těchto rozměrech bude možné tuto přihrádku úplně dovřít i s připojenými konektory.

Paměťová karta a čtečka

K dodané neznačkové 4GB paměťové kartě typu microSD  je v balení přítomna i jednoduchá čtečka opět do USB portu vašeho PC. Její velikost je 49 x 19 x 18mm včetně plastové krytky přes konektor a je tedy rozměry srovnatelné s běžnými flashkami.

Šroubováček

V balení je k dispozici také jeden křížový šroubováček, který ale k montáži či demontáži nohou podvozku či ochran vrtulí bohatě postačí. Jeho celková délka je 100mm. Pokud budete chtít po každém vybalení instalovat ochranné kryty vrtulí a nohy podvozku, budete s ním v častém kontaktu.

Manuály

Manuály jsou poměrně strohé, ale obsahují všechny základní informace s popisem funkcí jednotlivých tlačítek na ovladači. Také je tam obsažen popis koptéry, její základní ovládání včetně párování a kalibrace. Přítomny jsou také instrukce pro ovládání FPV funkcí. Dokonce se zde našel prostor i pro bezpečnostní upozornění. Jedno z nich je, abychom létali ve vnitřních prostorách bez přítomností lidí či zvířat a dalších překážek. Dalším pak je upozornění, aby při létání venku bylo teplé, slunečné počasí s bezvětřím. Nezapomnělo se také na upozornění pro práci s akumulátory. Nevadí, pokud nehovoříte čínsky. V balení jsou obsaženy manuály dva, ve kterých jsou uvedeny informace ještě v angličtině, němčině, francouzštině i japonštině. Pro všechny ostatní jsou tam pak přítomny i nějaké obrázky.

Kamera

2Mpx kamera s FPV přenosem obrazu na frekvenci 5,8GHz byla na dronu již namontována. Rozměry jsou 53 x 34 x 22mm.  Z její levé zadní část kouká 22mm krátký cancourek, který slouží jako anténa. Kamera se připojuje pomocí třípinového konektoru na kabílku o délce 113mm. Tento, aby neplandal někde ve volném prostoru, je složen napříč pod dronem mezi ním a kamerou. Trochu jsme se tomu podivili. Víme, jak se při výrobě všeho šetří a každý milimetr navíc musí být odstraněn. Působilo to poněkud podezřele a později jsme na pravděpodobný důvod přišli. Složený kablík totiž vymezuje vůli, kterou umožňuje její uchycení. Pokud tedy toto vedení není složeno pod kamerou, může se celkem volně pohybovat s vůlí až několik milimetrů. A to má zásadní vliv na kvalitu pořizovaných snímků.

Ostatní

Jak jsem již psal dříve, u tohoto modelu mne udivila přítomnost pouhých dvou náhradních vrtulek v balení. Kryty vrtulek jsou standardní, ničím nepřekvapí a jsou zajišťovány šroubkem. A stejně tak nohy podvozku, jež jsou zde čtyři.

Konstrukce a zpracování

Po vyndání koptéry z jejího lůžka v balení jsme se docela podivili, protože z fotek a dalších marketingových materiálů působí větším dojmem. To je dáno poměrně robustní konstrukcí. Rozměry samotného těla jsou 178 x 178 x 40mm. Výška těla i s kamerou je pak 58mm. Vrtulky vystupují o 5mm nad tělo koptéry. Celková výška s přidělanými nohami podvozku až po vršek vrtulek je 96mm. Vzdálenost mezi kamerou a podložkou při namontovaném podvozku je 36mm. Uhlopříčka mezi středy rotorů je 198mm a celková pak 230mm. Délka vrtulky je 121mm. Motory jsou uloženy na ramenou a rotory pohání skrze ozubené soukolí. Ty jsou vidět skrze otvory ve spodním krytu těla dronu. Přibližně uprostřed ramen jsou ve spodní části umístěny barevné LEDky. Ty nejsou sice nejvýkonnější, ale dostačují a za snížené viditelnosti jsou dobře vidět. Mimo jiné mají na starosti upozornit například na docházející energii v akumulátoru.

Design je velmi individuální záležitost, ale mně osobně moc sympatický není. Preferuji totiž jednoduchost a čisté linie. Názor si ale udělejte každý sám. Kvalita zpracování je podstatně horší než u recenzované XK X250 a osobně mi i zpracování bratříčka GoolRC T6 připadá o něco kvalitnější.

Let a vše kolem něj

Těsně před letem

Po prostudování přiloženého návodu, dobití akumulátorů a důkladné předletové kontrole jsem se jal vyzkoušet letové schopnosti tohoto stroje. Nejprve jsem se ujistil, že při zapojování akumulátoru je stroj vypnutý. Byl. Díky dodržování zásady, že koptéru vždy držím tak, aby mne při případném roztočení motorů nemohla seknout vrtulka se ani nic takového nestalo. Bohužel se u testovaného kusu vyskytuje problém, že při zapojení akumulátoru a vypnutém dronu se i přesto roztočí pravý zadní motor do maximálních otáček. Východisko je takové, že zapnu dron posuvným přepínačem do pozice „ON“ až po zapnutí rádia a až v této chvíli spojuji konektory akumulátoru. Pravý zadní motor se sice roztočí, ale jen krátce a ani nestačí dosáhnout maximálních otáček. Pak oba vypnu již mohu zapnout v požadovaném pořadí. Nejprve tedy zapínáme koptéru a následně až rádio, čímž dojde k automatickému spárování. Problém se samovolným roztočením motoru do maximálních otáček až do příští výměny akumulátoru neopakuje.

Pohon

Pohyb dronu ve vzduchu mají na starosti čtyři malé stejnosměrné motory. Jsou poměrně slabé, ale to má dvě výhody. První je ta, že případné kousnutí vrtulky nebude bolet a druhá je vyšší výdrž ve vzduchu na jedno nabití. Jak se ale dozvíme v následujícím odstavci je tato hodnota stejně poměrně nízká. Velmi pravděpodobně je možné zaměňovat vrtulky s nejrůznějšími dostupnými druhy pro všudepřítomné Symy X5C a jim podobné. Tento model jsem si ale nikdy neoblíbil a tak jsem se všeho již dávno zbavil.

Lety mimo

Na první akumulátor jsem chtěl vyzkoušet maximální dobu letu bez veškerých skopičin, ale se zavěšenou a připojenou kamerou. Po čtyřech minutách a 32s letu v bezvětří bylo vybito. Nic jsem nefotil, nic nenahrával a akumulátor v rádiu hlásil plný stav. Po opětovném nabití pohonného akumulátoru a absolvování předstartovní procedury, jsem se jal vyzkoušet výdrž při letu na plný výkon. Dosáhl času rovné dvě a půl minuty. Při všech dalších letech jsem koptéru již používal tak, jak bude nejčastěji využívána a průměrně jsme se pohybovali v časech těsně kolem čtyř minut na jedno nabití.

Při prvním letu se uvolnil a ztratil zajišťovací šroubek pro dvířka akumulátoru. Není tam sice nutně potřeba, protože tato dvířka drží i díky plastovým západkám.

Bohužel však citlivost rádia při jeho ovládání a jeho dosah nehodnotím pozitivně. Motory někdy nereagují na posun ovládací páčkou až do jedné třetiny její dráhy. Ale jakmile již motory roztočíte, je ovládání celkem použitelné.

Vzal jsem tuto koptéru vyvenčit do svého oblíbeného lesoparku. Jakmile je úplné bezvětří, dá se s tímto strojem poměrně solidně poletovat. Jakmile ale zaduje jen velmi slabý a těžko postřehnutelný vánek, začne si koptéra žít vlastním životem. Pokud je vánek opravdu jen mírný, můžete dron ukorigovat letem na plný výkon. Jakmile již začnete svěží větřík pociťovat na vlastní kůži, stává se stroj téměř neřiditelným a nejlepší je s ním okamžitě přistát. Kvůli nízké hmotnosti a méně citlivému ovládání se při pokusu o přistání od země odráží jako hopík. Je tedy třeba si tento manévr nacvičit na měkkém podkladu. Díky lehkým větrným poryvům jsme však měli možnost zjistit a pak opakovaně ověřit, že fyzická odolnost je na celkem dobré úrovni. Bohužel vzhledem k časové tísni nejsme ani schopni vyzkoušet, zda by se kutilským zásahem dalo vyměnit motory například za 8520.

//serve.affiliate.heureka.cz/js/trixam.min.js

FPV

Nastal čas na vyzkoušení funkcionality kamery a zobrazovacího displeje. Jednoznačně musím pochválit skládací zástěny displeje, které přijdou vhod při sledování obrazovky za slunečního svitu, které mu stíní. Na přímém slunečním světle je obraz alespoň trochu čitelný.

Kamera však nepodává a vlastně ani nemůže nějaké přesvědčivé výkony. Vždyť se jedná jen o 2Mpx snímač nevalné kvality. Na druhou stranu by v této kategorii nějaké solidnější výsledky očekával jen opravdu velmi naivní jedinec. Je potřeba si totiž uvědomit, že zde kamera slouží jen pro přibližnou orientaci v letu. Tedy zda letíte na volném prostranství nebo se nebezpečně přibližujete ke skále. Jenomže ani v tomto nespatřuji význam. Dosah na ovládání je totiž až 50m. Dosah přenosu obrazu videosignálu je však kratší. Na takovou vzdálenost vidíte koptéru na vlastní oči mnohem lépe, než vám zprostředkovává obraz na displeji rádia. A také se mi stávalo, že již při vzdálenosti kolem 15m docházelo k rušivým jevům v obraze a kolem 25m dokonce docházelo již k výpadkům.

Záznamy jsou pořizovány na přiloženou paměťovou kartu microSD vloženou do slotu v rádiu. Ačkoliv je slot i v kameře samotné, nepodařilo se mi pořídit jakýkoliv záznam na kartu umístěnou zde. Videa jsou ukládána ve formátu .AVI a fotky .JPG. Videozáznam je doprovázen zvukem. Nikoliv však pořízeným z mikrofonu nýbrž rušivým šumem.

Pokud takovýto stroj tedy zamýšlíte k tomu, že si jej vezmete s sebou na dovolenou a pak budete své okolí ohromovat fotkami a videi, zapomeňte na to. Velmi pravděpodobně by docházelo k trapným situacím jako: „Jé, vám to na té fotce ale sluší.“ „To je ta opičí tlupa v ZOO, jak jsem Ti říkal!“ nebo „Co to je za auto, co projelo kolem?“ „To je sousedův dům, nepoznáváš?!“

Závěr

Tento dron bude lákat především úplné začátečníky, kteří budou mermomocí trvat na živém FPV přenosu obrazu do rádia s možností jeho záznamu ať již fotky či videa. I když 2Mpx kamera nepodává zrovna přesvědčivé výkony. V cenové kategorii do 70USD se ale jedná asi o nejlevnější koptéru s přenosem obrazu v reálném čase na vlastní displej. A k tomu všemu její balení obsahuje opravdu úplně všechno, co k letu budete potřebovat. Také veškeré náhradní díly a příslušenství je snadno a levně dostupné.

Pokud nepotřebujete vyloženě FPVéčko, začněte raději s nedávno testovaným GoolRC T6. Stojí sice o nějakých 5 dolarů více než základní verze tohoto modelu, ale odvděčí se vám minimálně větší odolností proti povětrnostním vlivům a dvojnásobnou výdrží na nabití akumulátoru. Pokud jste tedy úplný začátečník, na FPV trváte a máte finanční rezervy, navyšte si rozpočet a pořiďte si něco smysluplnějšího. Nejsme přeci tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci. Ve většině případů si lidé jen myslí, že něco potřebují a tak kupují nepraktické věci tohoto typu a zbytečně tak utrácejí peníze za něco, co postrádá hlubší smysl.

Pokud již máte s létáním nějaké (byť minimální) zkušenosti, podívejte se určitě po něčem silnějším a kvalitnějším. Pakliže jsem vám tímto textem moc nepomohl, zkuste si přečíst náš článek Jak vybrat dron.

Plusy

  • cena
  • kompletní balení (včetně aku v rádiu)
  • levné a dostupné náhradní díly
  • odolná konstrukce
  • FPV

Mínusy

  • slabé motory
  • krátká výdrž na nabití
  • krátký dosah
  • nízká kvalita obrazu
  • praktická zbytečnost existence tohoto modelu