Krátce za polovinou letošního roku začnou v Dubaji létat bezpilotní taxi, drony Ehang 184. O těchto strojích se společnost Ehang poprvé veřejně zmínila na CESu 2015. Na CESu 2016 jej prvně vystavovala a od poloviny loňského roku již probíhaly ostré testovací lety. V Dubaji se mají v polovině letošního roku dostat do běžného provozu. Jejich testování v tomto prostředí probíhalo od počátku letošního roku.

Bezpilotní taxi Ehang 184

Informace o tomto dění máme samozřejmě aktuální, ale nevěnovali jsme tomu moc velkou pozornost a mysleli si, že to má ještě čas. Ale ono nemá. Ačkoliv ještě nemáme plnohodnotný systém autonomního řízení osobních či nákladních vozidel, máme již zřejmě vyspělý systém schopný částečně autonomního letu. Všechny systémy autonomního řízení které známe a o kterých víme jsou v podstatě jen aktivními asistenty pro řidiče. Tuto informaci jsme brali s jistou rezervou a nevěřili moc tomu, že bude systém, který bude schopen autonomního letu dříve, než systém autonomního řízení. O nepříznivé legislativě v Evropě, nebo pro úplné pobavení u nás v kocourkově, radši ani nemluvě.

Ehang

Společnost Beijing Yi-Hang Creation Science & Technology Co., Ltd. je nám známa pod značkou Ehang. Ta se považuje za přední technologickou společnost se sídlem v Guangzhou a pobočkami v Kalifornii, Düsseldorfu, Pekingu a Šanghaji. O té víme především díky stavbě a prodeje dronů Ghostrone a ty jsou dnes k dispozici ve verzi 2.0. S těmito kvadroptérami také před pár dny předvedli ohromnou světelnou show, do které zapojili 1000 dronů a překonali tak rekord Intelu. Vývoj projektu probíhal i pod vedením zkušených manažerů ze společností 21Vianet, Microsoft, Lenovo a Foxconn.

Ehang 184

Jeho reálné testy s lidským pasažérem probíhali již od poloviny loňského roku v Nevadě. Tato octoptéra je vybavená jedním sedadlem pro pasažéra s maximální hmotností 100kg. V zadní části je i prostor pro cestovní 45cm zavazadlo do maximální hmotnosti 10kg. Tento osmi rotorový dron má vždy po dvou motorech na jednom ramenu. Ramena mají tvar písmene X. Rotory se vůči sobě otáčejí opačným směrem.

 

Před cestujícím je jediný ovládací prvek v podobě dotykového displeje, kam pasažér zadá místo cílové destinace. To je vše, co můžete v rámci vašeho přemístění nastavit. Známé zatím ještě nejsou podrobnosti ke komfortním funkcím, ale dá se počítat s klimatizací a audiovizuálním systémem.

 

Ehang 184 byl konstruován pro let v maximální výšce 3500m n.m. Na jedno nabití by měl být schopen letu po dobu přibližně 25 minut. Nabíjení akumulátoru s maximální kapacitou 17kWh by mělo v pomalém režimu (50A) trvat 4 hodiny a při super rychlém režimu (200A) jednu hodinu. Nedivili bychom se moc, kdyby nakonec v rámci finančních nákladů a zohlednění životnosti byly hodnoty někde mezi těmito uvedenými. Také by mohli být akumulátory výměnné a po návratu by se vyměnil prázdný akumulátor za nabitý. Motory mají maximální výkon 152kW. Cestovní rychlost by se měla pohybovat na hranici 60km/h. Hmotnost samotného letounu je 240kg. Vyroben je z kompozitních materiálů, karbonu, epoxidových pryskyřic a hliníkových slitin.

Ehang 184 je schopen samostatného vzletu, letu i přistání. Je vybaven také sadou bezpečnostních prvků, díky kterým zvládá vyhýbání se překážkám například v městském prostředí. Řízen je kromě autonomního systému také z řídícího centra.

Dubaj

Dubaj je město měst, kde zítra znamená již dnes. Soustředí se zde největší bohatství světa a tak se dělá také vše proto, aby se zde lidé cítili co nejlépe. Není tedy nikterak divné, když bude Dubaj prvním místem a městem na světě, kde budou zprvu VIP hosty a později snad i širokou veřejnost obsluhovat bezpilotní taxi Ehang 184.

Není to tak dávno, co se říkalo, že celá 1/4 všech stavebních jeřábů na celém světě byla právě zde. Je zde největší nákupní středisko s vlastním vodním světem a nejdelší krytou sjezdovkou na světě. Známí mi nedávno vyprávěli, že tam zabloudili a tázali se ostrahy na cestu na konkrétní místo. Zaměstnanec této ostrahy se jim pokorně omluvil, že je tam zaměstnán teprve tři roky a cestu jim bohužel není schopen poradit.

V Dubaji se nachází mimo jiné nejvyšší budova světa, největší tančící fontána na světě, metro je plně automatizované a také nejdelší na světě. Také se zde nachází nejluxusnější hotel světa, nejvyšší hotel světa, největší zlatý trh a dubajské letiště je nejvytíženější a velmi brzy se stane také tím největším. Vždyť i vozový park tamního policejního sboru obsahuje takové skvosty jako třeba Bugatti Veyron, Mercedes-Benz SLS, McLaren 570s, Lamborghini Aventador, Porsche 918, Aston Martin One 77, Rolls-Royce Wraith, Bentley Continental GT, Ferrari F12, Audi R8, BMW i8, Nissan GTR, Chevrolet Camaro atd, atd.

O tyto drony již předběžně projevila zájem také jedna z amerických metropolí, ale o tom zase třeba někdy příště.

 

Zdroj: Ehang