Hodnocení recenzenta

Do začátku má mé jednoznačné doporučení. Za své peníze můžete získat líbivého, skvěle zpracovaného a kvalitního droníka s možností dalších vylepšení. Všechny vychytávky by sice již mohly být přítomny v základu, ale dokonalost se nenosí ani u strojů s násobně vyšší cenou.

8.5
Hodnocení recenzenta

Do pazour se nám dostal droník od výrobce XK Innovations, spadající pod křídla WLtoys. A po unboxingu nás samozřejmě čeká recenze XK Alien X250. Rozhodli jsme se vám tento oblíbený kousek přiblížit a zkusit zjistit, čím je jeho obliba obhajitelná. Tento model jsme našli po světě prodávat ještě pod značkami Rayline R 250 nebo Aukey Mohawk.

V distribuci je ve třech variantách, které se liší přítomností kamery a případně přenosem jejího obrazu:

  • XK Alien X250 Standard – standardní balení bez kamery a čehokoliv dalšího, co nutně nepotřebujete k letu. Tuto verzi máme k dispozici a tak se po výčtu modelů v nabídce budeme zabývat již jen a pouze tímto.
  • XK Alien X250 – A – s kamerou a displejem k rádiu, na který je přenášen obraz na frekvenci 5,8GHz.
  • XK Alien X250 – B – s kamerou a přenosem obrazu pomocí WiFi na vaše mobilní zařízení.

Také je možnost zakoupit pro začátek standardní verzi a pak si jí rozšířit dle vlastní volby kamerou se záznamem na paměťovou kartu, kompletním setem WiFi FPV nebo 5,8GHz FPV. Pokud však nestojíte o kameru nebo byste jí naopak rádi střídali s dalším příslušenstvím, je možné použít to od společnosti WLtoys jako je třeba bublifuk, vodní dělo, naviják nebo kanón. Veškeré toto příslušenství jednoduše zaháknete ve spodní části držáku akumulátoru a připojíte k jednomu z konektorů.

 

XK X250 úchyt pro kameru a porty

Základní parametry

  • Velikost: 194 x 194 x 61mm
  • Hmotnost: 100g
  • Motory: stejnosměrné 8520
  • Akumulátor: Li-Pol, 3,7V (1S), 780mAh, 20C
  • Rádio: XK X4, 2,4GHz, 4kanály, LCD displej, dosah 100m

 

XK Alien X250 Standard

Obsah balení

Základní obsah balení jsme si popsali ve výše zmíněném unboxingu, takže se nyní budeme věnovat spíše podrobněji jednotlivým komponentám mimo dronu samotného, na který se podíváme v sekci Konstrukce a zpracování.

Rádio

Rádio je čtyř kanálový model X4, jež je zásobován energií ze čtyř tužkových baterií (AA), které nejsou součástí dodávky. Z obrázku jsem nabyl dojmu, že je to takové tintítko, které se bude špatně držet a budu z něho mít špatný pocit. Opak je však pravdou a vzhledem k nízkým očekáváním jsem byl pozitivně překvapen. Toto se drží opravdu dobře díky robustnější konstrukci. Navzdory tomu ale není nikterak těžké, takže ani po půl hodině řádění nehrozí žádné křeče. Je totiž poměrně dobře ergonomicky navrženo. Nelze samozřejmě srovnávat s profi vysílači za několik tisíc korun, ale jako součást balení k hračce je opravdu super. Jedno z nejlepších, které jsem měl možnost vyzkoušet si v této cenové kategorii.

Zapnutí a vypnutí má na starosti šoupátkový přepínač. Když jej přesunete do horní polohy, zapnete jej. V horní části rádia pod anténou a logem se po zapnutí rozbliká modrá LEDka. Ta se po spárování a odemčení motorů rozsvítí stabilním světlem. Vysílač je také opatřen modře podsvíceným stavovým LCD displejem, na kterém vidíte procentuální polohu páček vůči nulové poloze. Mimo jiné je zde zobrazena informace o módu (Mode 2), ve kterém je páčka ovládání otáček motorů vlevo. Nesmí chybět ani zobrazení pozice trimů od nulové polohy, což při nulové pozici signalizuje i změnou tónu pípnutí. Také je zobrazena síla signálu a úroveň nabití baterek v tomto ovladači. Také je signalizováno, zda motory stojí nebo jestli se točí.

Je zde i jedna informace, která občas někoho nepotěší, ale pro většinu zákazníků nebude podstatná. Tou je nepřítomnost komunikačního protokolu Futaba S-FHSS, kterou na svém webu XK Innovations uvádí. Aktualizaci jejich webu jsme zmiňovali při spekulaci nad chystanou novinkou XK X110. Bohužel zde musím zmínit i komunikaci s tímto výrobcem, kterému jsem před půl rokem psal dotaz skrze podporu zmíněného protokolu u tohoto modelu. Odpověď zatím stále nedorazila. Komunikační protokol je zde nakonec použit V2x2, ale k tomu se ještě jednou v naší recenzi vrátíme. S tím je spojen i dosah tohoto rádia. Udávaných 300 metrů je holý nesmysl a 200 metrů je spíše hodnota z říše snů. 100 metrů je jistá a bezpečná vzdálenost. Pokud však patříte mezi kutily, můžete s patřičným vybavením a znalostmi tuto hodnotu navýšit k dvojnásobku.

Nabíječka a akumulátor

Nabíječka je obyčejná a určitě bych u této ceny setu vyzdvihl její trafo pro napájení ze sítě s EU zástrčkou a tedy bez jakékoliv redukce s pofidérní kvalitou, která akorát znehodnocuje jeho kompaktní stavbu. Od konce těla trafa až po začátek konektoru jsem naměřil délku kabelu 695mm. Na trafu je umístěno průhledné okénko, pod kterým jsou umístěny barevné diody. Červená signalizuje proces krmení. Přibližně po jedné hodině nabíjení se barva změnila na oranžovou. Po jedné a půl hodině se tato barva změnila na žlutozelenou, čímž dává najevo, že je akumulátor plně nabit.

Akumulátor je vybaven samečkem dvoupinového konektoru typu JST, který se ale velmi špatně uchopuje. Nemá na sobě žádné výraznější osazení a tak se musí počítat s tím, že i přes sebe opatrnější zacházení jej po čase vytrhnete z kabelů. Naštěstí je to naprosto běžný konektor a i se solidní marží jej tuzemští prodejci nabízí za nějakých 13Kč. XK Alien X250 i nabíječka jsou pak samozřejmě vybaveny samičkami zmíněných dvoupinových konektorů JST.

Akumulátor samotný měří 52 x 28 x 7 mm a váží 20g. Jeho další parametry elektrických veličin jsou 3,7V (1S), 780mAh a 20C.

Při přeměřování velikosti kastlíku na akumulátor ve spodní části dronítka jsem se trochu zaradoval. Jeho výška je přesná, takže není možnost použití vyššího akumulátoru uvnitř tohoto kastlíku. Ale šířka je o dva milimetry větší než použitá baterie a délka akumulátoru není omezena žádnou aretací. Je zde tedy možnost, že se vám jej podaří sehnat s větší kapacitou a aplikovat jej na jeho původní místo určení. Další stupeň aplikace akumulátoru s větší kapacitou je ten, že uříznete celý kastlík a páskou se suchým zipem uchytíte již téměř libovolný akumulátor s patřičnými parametry. Stejným nebo obdobným způsobem pak ale budete muset uchytit i dokoupitelné příslušenství.

Další obsah balení

Malý křížový šroubovák je zde přibalen nejen kvůli výměně vrtulek, ale i možnému rozebírání a opětovného složení těla samotného dronu. Přítomna je zde i sada náhradních vrtulek a čínsko-anglický manuál se všemi podstatnými informacemi.

V našem balení byl asi jako bonus přibalen i zavírací, ale prázdný a proděravěný plastový pytlík. Vzhledem k tomu, že balení bylo kompletní, došel jsem názoru, že nám tím výrobce chce dát něco najevo. Po konzultaci se zkušenějšími jsme nakonec ukončili debatu s tím, že si výrobce trvá na ohromné zábavě s dronem samotným, takže již není potřeba žádné instantní štěstí. Jedna z podstatných informací u hračky tohoto typu je ta, že jsou k mání úplně veškeré náhradní díly a příslušenství jako třeba i set několika akumulátorů. Kompletní seznam je též sepsán v návodu včetně vyobrazení a popisu rozpadu celé koptéry.

Konstrukce a zpracování

XK Alien X250 má rozměry 194 x 194 x 61 mm a hmotnost 100 g. Diagonální vzdálenost mezi středy rotorů jsem naměřil 238 mm a celkově 263 mm.

Jak již bylo řečeno jedná se o kvadroptéru, jde tedy o dálkově ovládanou čtyřrotorovou koptéru. Použité materiály a kvalita zpracování jsou v této cenové kategorii nadstandardní.

XK Alien X250 je vybaven kvalitním osvětlením. Na předních ramenech je žluté, směřuje dopředu a dolů. Na těch zadních je červené a to je dobře vidět nejen zezadu, zdola, ale i shora. Uprostřed zadní části je ještě umístěno jedno červené světlo, které svým blikáním signalizuje například zamčené motory nebo docházející energii v akumulátoru.

Pohon

Pro pohon XK Alien X250 jsou použity čtyři stejnosměrné motory 8520, které nepohání vrtulky přímo, ale skrze dvě převodová kola. Hlavní hřídelka je uložená v kuličkových ložiscích (pravděpodobně by mohla jít nahradit typem 0924) a zakončena dírou na závit pro pro šroubek kvůli uchycení vrtule. Vrtule je dvoulistá a má na délku 135 mm. Do přední části výrobce umístil dvě vrtulky barvy červené a dozadu dvě vrtulky barvy černé. Pokud jste protagonisté nekonvenčních stylů, můžete si je klidně prohodit mezi osami. Bohužel je však nelze nahradit vrtulkami z velmi rozšířených modelů Syma X5c a spol. o různých geometriích a počtech listů a tedy měnit charakteristiky letu.

XK Alien X250 převod pohonu

Let a vše kolem něj

Návod mám nastudovaný a můžeme přikročit k další fázi testu. Ano, samozřejmě hádáte naprosto správně. Je to předletová kontrola.

Nejprve jsem překontroloval přiloženým šroubováčkem, zda jsou všechny vrtulky řádně dotaženy. Když jsem měl již šroubovák v ruce provedl jsem taktéž kontrolu dotažení všech šroubků, které drží tělo pohromadě. Také jsem prošel všechny jednotlivé části, ze kterých je XK Alien X250 složen, zda drží na svém místě a nemohou třeba odpadnout za letu. Pečlivou předletovou kontrolou můžete zabránit případným škodám na zdraví, škodám na majetku nebo také například poškození či ztrátě dronítka.

Plně nabitý akumulátor zasuneme na místo k tomu určené. Na rádiu překontrolujeme, zda jsou ovládací páčky v nulových pozicích, případně je do těchto poloh uvedeme. Rádio zapneme, ozve se delší vysoký tón a rozbliká se na něm modrá dioda. Na XK Alien X250 připojíme akumulátor. Všechny LEDky na droníkovi se rychle rozblikají a probíhá párování (bind) s rádiem. Po úspěšném spárování se blikání výrazně zpomalí a střídají se v blikání světla na ramenou s červeným světlem v zadní části. Levou páčku na vysílači přesunete do polohy 100% výkonu a zpět do nuly. Ozve se krátké pípnutí, čímž jsme odemkli motory. LEDky se rozsvítí stálým světlem a mimozemšťan je připraven ke svému vzletu. Najdeme volné prostranství a můžeme do vzduchu.

Lehkým přidáním na otáčkách motorů se vznesu kousek nad zem a zkouším jej trimováním uvést do stavu setrvání stabilní polohy na jednom místě. Vše se podařilo napoprvé a tak jsem mohl zahájit první řádný testovací let. Vzhledem k venkovním teplotám jsem se jal uskutečnit tento let v obývacím pokoji.

Po úspěšném roztřídění všech dokumentů, poznámek a dalších dokladů na stole, seřazení receptů vánočního cukroví a úklidu pod stůl všech menších a lehčích věcí jsem se mohl přesunout k plašení domácího zvířectva. Tento úspěšný test dále zahrnoval vyzkoušení funkce návratu na místo vzletu. Takže krátce stisknout levé horní tlačítko a droník se opravdu začal přesouvat k místu vzletu. Po kolizi s televizí skutečně přistál jen půl metru vedle. Takže tato funkce opravdu funguje jako u všech ostatních dronítek v této cenové kategorii bez GPSky. Dlouhým stiskem téhož tlačítka přepnete režim letu do Headless módu. Nejsem však tohoto módu zastánce, protože má neblahý vliv na letové návyky pilota. Přesto se na těch čtyřech metrech čtverečních, na kterých jsem tuto funkcionalitu zkoušel, zdálo, že funguje. Stisk páky k přidávání otáček motorů umožňuje přepínání Dual Rate. Tedy mezi pomalejším a rychlejším režimem. V podstatě se jedná o přepínání mezi mapami této páčky.

To jsme si popsali funkčnost levé části ovladače a nyní je na řadě ta pravá. Pokud máte nainstalovánu některou z kamer v nabídce, krátkým stiskem pravého horního tlačítka udělá fotografii a dlouhým stiskem pořídíte videozáznam. Na displeji je i pro tyto situace připraven piktogram. Páčka pro směr letu má také své funkce. Pokud jí stisknete krátce a následně přesunete do libovolného směru, udělá mimozemšťan 360° přemet tímto směrem. Zkoušel jsem to i ve výšce jeden metr nad zemí a manévr zvládl bezpečně bez havárie nebo mezipřistání.

Po prvním testování jsem se dostal se zapnutými světýlky, na pomalý režim (kolem 50% výkonu motorů) a v bezvětří na dobu letu 8 minut a 42 vteřin.

Další lety pak pokračovaly v mém oblíbeném lesíku. Tempo už bylo podstatně vyšší, ale zato teploty se velmi blížily 0°C, čímž se výdrž na nabití akumulátoru podstatně snižuje. Průměrná doba letu se pak při mírném vánku pohybovala kolem 5 až 5 a 1/2 minuty.

Závěr

Do výběru se ještě dostaly následující kousky:

  1. XK X100 – celou dobu měl navrch, ale nakonec prohrál kvůli kratší výdrži na nabití a malé velikosti
  2. WLtoys Q212 – mírně vyšší cena
  3. JJRC H31 nebo GoolRC T6– levnější, možná odolnější a na vyblbnutí super, horší kvalita a vzhled
  4. Hubsan H107P – malý, nevyhovující rádio
  5. některá z variant Syma X5C nebo jejich klonů či kopií – špatný dosah rádia, nízký výkon motorů a většinou i mizerná kvalita zpracování

Celkově si dovolím XK Alien X250 doporučit. Toto doporučení bych směřoval k těm na počátku droního poznání s důrazem na kvalitu, kteří mají rádi hezké věci. Bohužel pro ty méně šikovné s nulovými zkušenostmi jej však není možné dovybavit žádnými kryty vrtulí a tak je zapotřebí více dávat pozor, pohybovat se na volnějších prostranstvích a nebo mít spousty náhradních dílů v podobě vrtulek a podobně. Ty však nejsou drahé. Pro ty ostatní to špatná zpráva není, protože je díky tomu hezčí a lehčí. Vnímám také pozitivum v tom, že vás nutí vyhýbat se střetům, což z vás dříve může udělat lepšího pilota.

Úplným začátečníkům by mohla vadit nepřítomnost funkce automatického přistání a vzletu nebo udržování letové hladiny. Mně to však jako nedostatek nepřipadá a naopak bych byl zastáncem odstranění i Headless módu a jednotlačítkového návratu. Tyto funkce jsou většinou přítomny buď jen u těch nejlevnějších hraček pro děti a zaručeně nikdy nefungují spolehlivě nebo u dronů určených k pořizování snímků, kde už dávají větší smysl. Vyhovovat by mohl i těm, kteří se doteď pokoušeli trápit se ve vzduchu s všemožnými lenolety. Pokročilé uživatele, kteří již mají něco nalétáno s dronítky závodního typu nebude tento kousek úplně naplňovat. Ale tací si jej ani do svého užšího výběru budoucí závodničky pravděpodobně ani nezařadí.

XK Alien X250 černé pozadí

Plusy

  • skvělý poměr ceny a výkonu
  • možnost dokoupení a připojení 5,8GHz nebo WiFi FPV setu
  • dostupnost snad všech náhradních dílů
  • kvalita zpracování, použitých dílů a materiálu
  • možnost několika dalších vylepšení (jiné rádio, větší aku, …)
  • jednoduchý a líbivý design
  • silné motory, nižší hmotnost a stabilní let
  • nabíječka s EU zástrčkou
  • podpora komunikačního protokolu V2x2

Mínusy

  • nemožnost doinstalování krytů vrtulí
  • navzdory tvrzení výrobce na jeho webu není podporován komunikační protokol Futaba S-FHSS
  • s tím spojený kratší dosah rádia, který není 300m, ale i tak solidních min. 100m
  • konektor na akumulátoru bude kvůli horšímu úchytu více namáhán a hrozí vytrhnutí kabelů
  • ve standardní konfiguraci není tak mrštný, jak jsem očekával

 

Pokud tento mimozemšťan dává smysl i vám, pak si jej můžete objednat například z e-shopu našeho partnera Banggood, kde je k sehnání za skvělou cenu.

 

Vychytávka:

Tohoto droníka můžete díky komunikačnímu protokolu V2x2 spárovat s velkým množstvím jiných rádiových vysílačů. A je mnoha uživateli prakticky prověřeno, že po spárování například s rádiem dodávaným k JJRC H16 známém také jako YiZhan Tarantula X6 (doporučovali jsme jej v článku Nej drony 100 dolarů) se živelnost ještě o jeden stupeň zvýší. Zakoupit zvlášť jej můžete téměř kdekoliv za cenu mezi 12 – 15USD (třeba na Banggoodu).

YiZhan Tarantila X6 JJRC H16 transmitter