O bezpilotním letounu, ale v podstatě dronu Northrop Grumman X-47B, se již dost napsalo. Je to experimentální bezpilotní Stealth letoun, vyvinutý pro americké námořnictvo, který poprvé vzlétl v roce 2011. Během testů bylo potvrzeno, že X-47B je schopen samostatně startovat a přistávat na letadlové lodi. Objevila se tak otázka, k čemu stroj primárně používat. Vojáci dávali přednost špionážnímu určení s omezenými útočnými schopnostmi, politici však požadovali opak. A díky tomu se vlastně začal tento stroj testovat jako malý letový tanker, který je schopen dovézt a předat palivo jinému letounu.

Dron X-47B, který měl původně operovat z palub letadlových lodí proti bráněným cílům tedy podle nového návrhu potká zřejmě zcela jiný osud. Připomeňme, že X-47B umí doplňovat vlastní palivo ve vzduchu (zvádnul to již v roce 2015), ale s tím, že by fungoval jako tanker se nikdy dříve nepočítalo. To však nic nemění na tom, že zkoušky vzdušného tankování proběhly úspěšně, jak ukazuje video níže. Zde ovšem test probíhal opačně a tankován byl X-47B, a to z létající zásobárny paliva Omega K-707. Testování probíhalo nad pobřežím Marylandu.

Co se orientace dronu X-47B v prostoru týká, píše a mluví se o třech různých nezávislých navigačních systémech, a to bez konkrétního upřesnění. Nicméně podle vývoje těchto bezpilotních letounů lze odhadovat, že přítomny budou hybridní systém GPS a vizuální navádění tzn. evoluce či obdoba DSMAC. Třetí bude pravděpodobně inerciál. Co si pod tím máme vlastně představit?

Drony/střely /bezpilotní letouny nespoléhají pouze na GPS či inerciál, používají také obdobu TERCOMu. TERCOM je použit například ve střelách BGM-109, kde je pozicování založeno na radarovém mapování terénu, kdy v podstatě střela/dron měří vzdálenost terénu vůči své letové hladině a určuje tak svou polohu a v závěrečné fázi útoku (protože TERCOM má přesnost v řádu jednotek metrů – je to dáno rozlišením radarových dat a dříve taktéž výpočetními možnostmi CPU ve střelách) je přepnuto na tzv. Terminal Guidance System např. DSMAC aka Digital Scene Matching Area Correlation, což v podstatě znamená, že střela/dron má v paměti uloženy satelitní snímky (vizuální) operační oblasti a cíle. Systém pak porovnává kamerou viděnou skutečnost s tím, co má v paměti. Kompletní ztráta signálu GPS tak misi neohrožuje.